Viewpoint-tema: Fiberbaserade förpackningar för frukt & grönt

PUBLICERAD: 6 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

”Det är viktigt att utveckla förpackningar|som förlänger produkternas livslängd i butikshyllorna”|säger Björn Thunström.

Framtidens förpackningar för frukt och grönt är temat för Stora Ensos senaste Viewpoint. I denna trendrapport för förpackningar identifierar Stora Enso utmaningar och möjligheter för varumärkesägare och detaljister inom frukt och grönt. Att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka vinstmarginalen och minska matsvinnet är något som konstateras i rapporten.

Det stora matsvinnet i världen är något, som kommer högt upp på agendan, när dagens unga tillfrågas om vad som är de viktigaste samhällsutmaningarna att komma till rätta med. I rapporten konstateras att så mycket som 45 procent av all frukt och grönsaker, som produceras i världen, aldrig når fram till våra matbord. Frukt och grönt är dessutom en av de produktkategorier, som har det högsta svinnet i detaljhandeln.

”En av framgångsfaktorerna för att komma till rätta med matsvinnet är att utveckla förpackningar som förlänger produkternas livslängd i butikshyllorna”, säger Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, division Packaging Solutions, Stora Enso.

I rapporten presenteras forskningsresultat från universitetet i Bologna, som visar att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka livslängden för frukt och grönt i butikshyllorna med upp till tre dagar, jämfört med returbackar av plast. 

Att ha en hälsosam och hållbar livsstil är en allt mer växande trend och något som värdesätts högt bland dagens konsumenter, konstateras det också i rapporten. Produkterna inom frukt och grönt passar väl in i detta livsmönster. Det som blir allt tydligare är, att konsumenterna efterfrågar betydligt mer premiumprodukter med hög kvalitet och då blir det allt mer avgörande för köpbesluten, att frukterna och grönsakerna är färska, fräscha och smakfulla.

”Vi kommer att se en ökad användning av förpackningar inom frukt och grönt när premium blir mer betydelsefullt än att sälja stora volymer av produkterna. Förpackningarna kommer att spela en allt viktigare roll i att åstadkomma en premiumupplevelse”, säger Björn Thunström.

Vid Stora Ensos DesignStudios erbjuds varumärkesägare och detaljister experthjälp för att finna de mest optimala fiberbaserade förpackningslösningarna för sina produkter. 

”Vår förhoppning med denna Viewpoint är att öka medvetenheten hos varumärkesägare och detaljister om vikten av att satsa på mer innovativa och klimatsmarta förpackningar för frukt och grönt. Detta kommer att leda till att de kan öka sin vinstmarginal, samtidigt som det bidrar till att minska matsvinnet i världen”, avslutar Björn Thunström.

Hela Viewpoint-rapporten kan du läsa via PDF-filen nedan (engelska):
 

 

 

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX