”Vi vill inte ha innovation för innovationens skull!”

PUBLICERAD: 2 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Kevin Vyse tar besökarna med på Marks & Spencers spännande resa med egna varumärken.

Kevin Vyse från brittiska detaljhandelsjätten Marks & Spencer har ett tydligt budskap som en av talarna på tidningen nord emballages seminarium den 30 maj, om hur man får förpackningen att kommunicera bättre. 
Kevin har en lång och bred erfarenhet av förpackningsutveckling inom detaljhandeln inte bara hos M&S men också från producenter och konsultvärlden. Kevin kommer att ta seminariebesökarna med på M&S spännande men komplexa resa med att driva och addera värde till egna varumärken i hårt konkurrensutsatt detaljhandel. Innovation är alltid spännande, men Kevin manar till försiktighet.

”Vi inom M&S är måna om att innovation skräddarsys för att möta kraven, i stället för att bara vara en innovation för sin egen skull. Det finns inga krav på att innovation måste vara helt nya saker”, konstaterar han.

”Det är en ofta delad uppfattning att vi med innovation menar något som är en ´game changer´, helt enkelt något som inte gjorts förut. De flesta hälsosamma företagen har redan en egen innovation och vad vi gärna ser är i stället förbättringar, små stegvisa förändringar, som fräschar upp ett koncept, men inte nödvändigtvis uppfinner det igen”, säger Kevin.

På seminariet den 30 maj kommer Kevin Vyse att ta upp dessa frågor och dessutom berättar han varför förpackningen är så viktig för ett starkt varumärke, vad som förändras med konsumenten och deras förväntningar på ett varumärke samt självfallet hur Marks & Spencer reagerar på detta. 

Mycket mer info om eventet ”The Silent Salesman” finns på www.packseminars.com där du också kan anmäla dig.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback