Vi medverkar på matmässan Nordic Future Food i Kista

PUBLICERAD: 11 maj 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Packnews/nord emballages monter – som även inbegriper Livsmedelsnyheter.se och Nordisk Bioplastförening – står redo att möta besökarna på Nordic Future Food 2022. (Bild nord emballage)|Förpackningsprofilen Bo Wallteg håller föredrag om bioplast- och livsmedelsförpackningar. (Bild privat)

11 och 12 maj är det dags för livsmedelsmässan Nordic Future Food 2022 på Kistamässan. Packnews/nord emballage och Livsmedelsnyheter.se hör till utställarna och föredragshållarna.

Livsmedelsmässan och konferensen Nordic Future Food 2022 betecknas av arrangören Nordic Live Expo AB som en viktig mötesplats för morgondagens livsmedel, där besökaren får möjlighet att uppleva hur framtidens produktutveckling, tillverkning och färdiga produkter kommer utformas.

Under mässans två dagar bjuds besökarna – förutom själva utställningsdelen – även på ett fullspäckat och gratis konferens- och seminarieprogram med föreläsningar, paneldiskussioner, livepoddar, matlagning och föreläsningar.

Förpackningsprofilen Bo Wallteg håller föredrag om bioplast- och livsmedelsförpackningar. (Bild privat)

Packnews/nord emballage finns med bland utställarna och delar monter med nyhetssajten Livsmedelsnyheter.se och med Nordisk Bioplastförening. Dessutom medverkar Bo Wallteg, chefredaktör för packnews.com/nord emballage och Livsmedelsnyheter.se samt styrelseledamot i Nordisk Bioplastförening, som föredragshållare.

Första mässdagen informerar Bo Wallteg på eftermiddagen (15:45 – 16:15) om den växande marknaden för bioplaster, inte minst inom livsmedelsförpackningar, under rubriken ”Var-När-Hur-Varför Bioplaster” och andra mässdagen bjuder Bo Wallteg (kl 11:15 – 11:45) på en intressant trendspaning kring nya och innovativa förpackningar för livsmedel.

Mer info om Nordic Future Food 2022 hittar du HÄR

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland