Vaxholmsborna mest benägna att skänka bort sina pantpengar

PUBLICERAD: 2 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Genom att trycka på Biståndsknappen kan kunden skänka sina pantpengar till biståndsprojekt.|Biståndsknappen kan användas vid pantning av burkar och flaskor i pantautomater i anslutning till 576 Coop-butiker runt om i Sverige.|Sedan starten för drygt tio år sedan har svenskarna skänkt 66

Svenskarna har blivit mer givmilda med att skänka sina pantpengar till biståndsprojekt. Mest generösa är stockholmarna och i synnerhet Vaxholmsborna. Men det är Kalmar län som står för årets pantprestation. Det visar Vi-skogens årliga pantrankning av Biståndsknappen hos Coop.

I Vaxholm skänkte invånarna bort 7:71 kronor av varje pantad 100-lapp under 2014. Det ger en solklar förstaplacering bland landets kommuner. Tvåa är Lidingö och på tredje plats hamnar Danderyd.
Största ökningen i toppen står dock invånarna i Uppsala, Stockholm och Ekerö för  och de tillhör nu de tio mest givmilda kommunerna i landet.

Sett till givmildhet per län, så ligger Stockholms län alltjämt i topp –  där skänkte invånarna 3:87 kronor av varje pantad hundralapp under 2014. Upplands län kniper andraplatsen och trea är nykomlingen Gotlands län, som fick sin första Biståndsknapp för bara lite drygt ett år sedan.
Titeln ”Årets pantlän” går till Kalmar län, som klättrar fem placeringar på listan, från plats 18 till plats 13, och ”Årets pantkommun” (den kommun som klättrat mest under året) blev Nässjö, som avancerade från plats 194 till plats 58.

I snitt skänkte svensken bort 2:20 kronor av varje pantad 100-lapp under 2014. Det är en 14-procentig ökning från året före, då snittet var 1:93 kronor.
Totalt skänktes 8,1 miljoner kronor via Biståndsknappen under 2014, en ökning med 100.000 kronor från året innan och nytt ”all time high”. Summan motsvarar över 400.000 nya träd i Afrika, där Vi-skogen arbetar.

”Det är väldigt glädjande att fler väljer att trycka på Biståndsknappen. Vi ser att stockholmarna fortfarande skänker klart mest, men också att gotlänningarna knappar in. Kanske är det starten på en trend, där huvudstadsborna får konkurrens om att vara givmildast i landet”, säger Katarina Andersson, insamlingschef på Vi-skogen. 

Fakta Biståndsknappen:
Biståndsknappen introducerades 2004 och finns nu i 576 Coop-butiker över hela landet. Vid pantning av burkar och flaskor kan kunden, genom att trycka på Biståndsknappen, välja att skänka sin erlagda pant till biståndsprojekt istället för att få tillbaka sina pengar. 
Sedan starten har kunder, som tryckt på Biståndsknappen, skänkt 66,7 miljoner kronor till Vi-skogen och We Effect, som delar på pengarna. Det motsvarar 3,3 miljoner nya träd i Rwanda, Tanzania, Kenya och Uganda där Vi-skogen arbetar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432