Världspremiär: Plastförpackning tillverkad av ”fångad” koldioxid

PUBLICERAD: 3 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Det här är världens första kosmetikaförpackning i plast, som tillverkats av “fångad” koldioxid från industriella utsläpp. (Bild L’Oréal)|Jennifer Holmgren är VD på LanzaTech. (Bild LanzaTech)
|Valérie Goff är Senior Vice President Polymers i Total SA. (Bild Total)

Välkända L’Oréal lanserar nu världens första kosmetikaförpackning i plast, som tillverkats av “fångad” och återvunnen koldioxid från industriutsläpp. Förpackningen är utvecklad i samarbete med företagen LanzaTech och Total.

Tillverkningen av den unika förpackningen sker i tre steg:

1. LanzaTech fångar upp industriellt koldioxidutsläpp som omvandlas till etanol med hjälp av en unik biologisk process.

2. Total använder en innovativ uttorkningsprocess, utvecklad i samarbete med kemiföretaget IFP Axens, som omvandlar etanolen till eten, vilken sedan polymeriseras till en biobaserad polyeten med samma tekniska egenskaper som oljebaserad PE.

3. L’Oréal använder denna polyeten för att producera kosmetikaförpackningar med samma kvalitet och egenskaper som förpackningar i fossil PE.

”Detta är en teknisk och industriell framgång som bevisar att industriella koldioxidutsläpp kan användas för att producera plastförpackningar och en världspremiär, som visar på vårt engagemang för att utveckla en hållbar cirkulär ekonomi för plast och bana väg för nya möjligheter för fångst och återanvändning av industriella koldioxidutsläpp”, skriver de tre företagen i en gemensam pressrelease.

Jennifer Holmgren är VD på LanzaTech. (Bild LanzaTech)

”Detta partnerskap bygger på ett gemensamt mål att skapa en renare planet för alla. Vi är tacksamma mot både L’Oréal och Total för deras engagemang för att minska kolintensiteten i deras aktiviteter. Tillsammans kan vi minska koldioxidavtrycket på förpackningar genom att omvandla koldioxidutsläpp till användbara produkter, och förpassa ´engångskoldioxid´ till historien”, säger LanzaTechs VD Jennifer Holmgren, som trots sitt svenskklingande namn är född och verksam i USA.

De tre partnerna deklarerar att man nu har för avsikt att fortsätta att arbeta tillsammans för att skala upp produktionen av dessa hållbara plaster och de ser fram emot att arbeta tillsammans med alla som vill ansluta sig och förbinda sig att använda dessa nya hållbara plaster.

Valérie Goff är Senior Vice President Polymers i Total SA. (Bild Total)

”Detta partnerskap är ett utmärkt exempel på samarbete mellan industriföretag för att utveckla framtidens plast, producerat av återvunnen koloxid, och som möter en stark efterfrågan från våra kunder”, säger Valérie Goff, Senior Vice President Polymers, Total.

Om företagen:
LanzaTech Inc. är ett globalt kemtekniskt företag, med huvudsäte i Skokie, Illinois,USA. Företaget är specialiserat på vad man kallar ”CarbonSmart” som är olika tekniker, vilka gör det möjligt för konsumenter att välja mellan produkter tillverkade av färskt fossilt kol eller produkter tillverkade av återvunnet kol. Alla CarbonSmart-produkter kan sedan återvinnas vidare med hjälp av LanzaTechs kemiska återvinningsplattform för förgasning i kombination med gasfermentering. Detta gör att kol och koldioxid kan återvinnas oändligt och ingå i en cirkulär ekonomi

Total SA är ett franskt multinationellt petroleum- och kemibolag, som rankas som världens fjärde största icke-statliga petroleumbolag. Total producerar och marknadsför polymerer, bränslen, naturgas och el. Företaget har ett uttalat miljötänk och är till exempel via Total Corbion PLA, ett joint venture tillsammans med holländska Corbion NV, en av världens största tillverkare av den mjölksyrabaserade bioplasten PLA.

L’Oréal S.A., med huvudkvarter i Clichy norr om Paris, är världens största kosmetik- och hudvårdskoncern med verksamheten uppdelad i fyra divisioner och en produktportfölj innehållande 36 globala varumärken. L’Oréal finns i 150 länder och har cirka 500 inregistrerade patent inom skönhets- och hudvårdsprodukter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax