Ölvarumärken som Corona, Budweiser och Stella Artois kommer att bli mer framträdande på den svenska marknaden framöver. De ingår alla i sortimentet från Anheuser-Busch Inbev (AB InBev), som är världens största ölproducent. AB InBev tar nu ett nytt steg på den svenska marknaden genom en nyetablerad lokal organisation.
”Svenska konsumenter är intresserade av och kunniga om öl och ställer höga krav på produkternas kvalitet. Med vår produktportfölj kan vi perfekt möta deras ökande efterfrågan av premiumöl. Vårt mål är att jobba nära våra lokala partners, få en bättre förståelse för lokala behov och att ta med oss lärdomar från resten av världen, för att därigenom kunna förbättra upplevelsen för lokala konsumenter när de njuter av våra öl, säger Christophe Stevens, Area Manager Nordics för AB InBev, i ett pressmeddelande.
AB InBev Sverige tar framöver fullt ansvar för marknadsföring, försäljning och distribution av sina varumärken till dagligvaruhandel, on-trade (hotell, restaurang, café) och Systembolaget. Därutöver arbetar Carlsberg och AB InBev på ett avtal, som möjliggör för Carlsberg att kunna fortsätta distribuera AB InBevs varumärkesportfölj som en del av deras erbjudande gentemot on-trade. AB InBev har utsett KGA Logistik till sin nya logistikpartner.
Detta steg är helt i linje med Carlsberg Sveriges långsiktiga strategi att investera bakom en prioriterad portfölj med starka egna och partnervarumärken, uppger Carlsberg Sverige i ett pressmeddelande.
N.B.: Anheuser-Busch InBev, är världens största ölproducent, före Sabmiller. Huvudkontoret ligger i Leuven i Belgien och företaget, som kontrollerar 14 procent av den globala ölmarknaden, har mer än 206.000 anställda. Bildandet av AB InBev började år 2004 då belgiska bryggeriet Interbrew fusionerade med brasilianska AmBev. År 2008 köptes bryggerijätten Anheuser-Busch in och det nya företagsnamnet blev Anheuser-Busch InBev, vilket vanligen förkortas AB InBev. (Källa Wikipedia)