Garant, livsmedels- och dagligvarukoncernen Axfoods eget varumärke, var ett av de första att med hjälp av pant materialåtervinna juiceflaskor av plast. Efter ett år är resultatet långt över förväntan: Varannan flaska går i retur.
”Att införliva plastförpackningar i pantsystemet är ett viktigt steg mot en mer cirkulär ekonomi. Vi har fler nya typer av returförpackningar av plast på gång, som vi hoppas att Returpack snart ska godkänna”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
De återvunna juiceflaskorna av märket Garant har använts till att göra nya PET-flaskor och har i klimatpåverkan hittills sparat motsvarande drygt 60.000 kilo koldioxid.
”50 procent återvinning är en mycket stark start och överträffar mer än väl förväntningarna”, säger Sara Bergendorff, producent- och importöransvarig på Returpack, som också tror att juiceförpackningarna inom ett par år hamnar på samma höga nivå som övriga PET-förpackningar.
Den snabba ökningen i återvinningen kan förklaras av att saftflaskor av plast banat vägen för fler frivilliga produkter, ökad marknadsföring och att konsumenterna nu börjat vänja sig vid att det faktiskt kan vara pant på fler dryckesprodukter och därmed är mer observanta på pantmärkningen.
Redan 2015 var Garant först ut med retur av saftflaskor av plast. 2017 började Axfood-kedjan Hemköp med retur av bärplastpåsar och i början av 2018 kom så juiceflaskor av plast och efter det smoothiesflaskor av plast av märket Garant som också är pantbara.
Axfoods mål är att alla plastförpackningar av egna varumärken ska vara producerade av förnyelsebar eller återvunnen råvara senast år 2030.