Varannan Garant-flaska återvinns i pantsystemet

PUBLICERAD: 26 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Ett år efter införandet av pant på Garants juiceflaskor i plast konstaterar Axfood att varannan flaska återvinns i pantsystemet.

Garant, livsmedels- och dagligvarukoncernen Axfoods eget varumärke, var ett av de första att med hjälp av pant materialåtervinna juiceflaskor av plast. Efter ett år är resultatet långt över förväntan: Varannan flaska går i retur.

”Vi har fler nya typer av returförpackningar av plast på gång, som vi hoppas ska kunna ingå i pantsystemet”, säger Åsa Domeij.

”Att införliva plastförpackningar i pantsystemet är ett viktigt steg mot en mer cirkulär ekonomi. Vi har fler nya typer av returförpackningar av plast på gång, som vi hoppas att Returpack snart ska godkänna”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

De återvunna juiceflaskorna av märket Garant har använts till att göra nya PET-flaskor och har i klimatpåverkan hittills sparat motsvarande drygt 60.000 kilo koldioxid.

”50 procent återvinning är en mycket stark start och överträffar mer än väl förväntningarna”, säger Sara Bergendorff, producent- och importöransvarig på Returpack, som också tror att juiceförpackningarna inom ett par år hamnar på samma höga nivå som övriga PET-förpackningar.

Den snabba ökningen i återvinningen kan förklaras av att saftflaskor av plast banat vägen för fler frivilliga produkter, ökad marknadsföring och att konsumenterna nu börjat vänja sig vid att det faktiskt kan vara pant på fler dryckesprodukter och därmed är mer observanta på pantmärkningen.

Redan 2015 var Garant först ut med retur av saftflaskor av plast. 2017 började Axfood-kedjan Hemköp med retur av bärplastpåsar och i början av 2018 kom så juiceflaskor av plast och efter det smoothiesflaskor av plast av märket Garant som också är pantbara.

Axfoods mål är att alla plastförpackningar av egna varumärken ska vara producerade av förnyelsebar eller återvunnen råvara senast år 2030.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax