Välkänd förpackningsdesigner huvudtalare på Scanpack 2018

PUBLICERAD: 2 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Välkände förpackningsdesignerns Andrew Gibbs blir keynote speaker på Scanpack 2018.

Andrew Gibbs – välkänd förpackningsdesigner och grundare av webbplatsen The Dieline – blir keynote speaker på förpackningsmässan Scanpack 2018 på Svenska Mässan i Göteborg.
”The Dieline har kallats den ultimata hemsidan för högkvalitativ förpackningsdesign och vi är därför mycket glada att kunna presentera grundaren och VD:n Andrew Gibbs som keynote på Scanpack 2018. De nordiska länderna ligger alltid i framkant, när det gäller innovationer inom förpackningsområdet och då blir det speciellt roligt att få visa Andrew Gibbs alla nyheter på mässan”, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig Scanpack.

Efter en grafisk design-examen vid 19 års ålder arbetade Andrew Gibbs som produktionskonstnär för ett presentföretag i lyxsegmentet, där han utformade produkter och förpackningar för stora amerikanska detaljister och varumärken. Han såg ett stort behov av inspirerande förpackningsdesign för vardagsprodukter och grundade därför The Dieline år 2007. Den blev snabbt världens mest populära webbplats för förpackningsdesign och lockar miljontals läsare.

År 2009 grundade Gibbs The Dieline Awards för att uppmärksamma världens bästa förpackningsdesign för konsumentprodukter. Följande år lanserades The Dieline Conference, ett program rörande fallstudier och bästa praxis för kreatörer inom branschen. År 2015 blev han utnämnd till chefredaktör för HOW Design Magazine och blev därmed den hittills yngste redaktören för ett designmagasin. 

Andrew Gibbs är nu kreativ chef och programpartner för HOW Design LIVE, en av världens största årliga sammankomster för kreatörer. Han är också en rådgivande styrelseledamot i AIGA (American Institute of Graphic Arts) i Los Angeles, och undervisar i förpackningsdesign på Art Center College of Design i Pasadena, Kalifornien.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432