Utvecklingsföretaget PulPac får stöd för barriärutveckling

PUBLICERAD: 12 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

PulPac beviljas stöd för barriärutveckling och hypotesprövning av sitt Dry Molded Fiber-koncept, som bygger på torrforming av cellulosafiber. (Bild PulPac)|Ove Larsson är grundare och Chief Technology Officer på PulPac. (Bild PulPac)

Göteborgsbaserade utvecklingsföretaget PulPac har beviljats stöd för barriärutveckling och hypotesprövning inom det svenska strategiska innovationsprogrammet BioInnovation.

PulPac skriver i ett pressmeddelande att målet med projektet är att utveckla radikalt nya material och utvärdera applikationsmetoder, som möjliggör integrering av fler miljövänliga hydro- eller oleofoba barriärer i torrformningsprocesser (Dry Molded Fiber).

Projektet är ett samarbete mellan ledande aktörer kring kemi- och materialframtagning i Sverige, där bl.a. Nordic Barrier Coating kommer att bidra med expertis inom utveckling av icke-vävda material, integrera banbrytande kemi och laminering av barriärer på cellulosabaserade material.

Ove Larsson är grundare och Chief Technology Officer på PulPac. (Bild PulPac)

Ett framgångsrikt utfall av projektet kommer att möjliggöra skapandet av flera typer av helt hållbara förpackningsprodukter med höga barriäregenskaper med skydd mot exempelvis fetter och väta.

”Utvecklingen av vårt torrformningskoncept Dry Molded Fiber går framåt i rask takt och vi ser att det sker otroligt mycket spännande på marknaden kring hållbara kemier, barriärer och material. Vi ser fram emot att hypotespröva dessa ledande innovativa lösningar inom torrformning och ser mycket ljust på möjligheterna kring att industrialisera dessa”, kommenterar Ove Larsson, Chief Technology Officer på PulPac AB.

PulPac skriver att projektet, givet bevisade hypoteser, kommer att driva upptagningen av Dry Molded Fiber i de mest utmanande förpackningsapplikationerna.

————————————————-
BioInnovation är en branschöverskridande satsning för att utveckla starka, konkurrenskraftiga och innovativa material, produkter och tjänster baserade på förnybar råvara. Visionen är att Sverige har ställt om till en biobaserad samhällsekonomi 2050.
BioInnovation har sedan starten 2015 genomfört en rad utlysningar, evenemang och aktiviteter i olika former. En stor mängd projekt har startats med syftet att skapa förutsättningar för nya biobaserade produkter och utökad gränsöverskridande samverkan.
Läs mer om BioInnovation HÄR

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax