Upplevelser blir viktigare för konsumenten än nya produkter

PUBLICERAD: 25 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Vodkaleverantören Medea har lanserat flaskor där konsumenten med hjälp av en Bluetooth-försedd mobil eller läsplatt kan ladda upp personliga meddelanden på flaskan LED-display!

En undersökning, utförd av marknadsundersökningsföretaget Canadean, visar att för morgondagens konsumenter blir nya upplevelser viktigare än nya produkter– och då kommer förpackningen att spela en än viktigare roll.
När konsumenten söker nya och annorlunda produktupplevelser blir förpackningens uppgift inte bara att snabbt fånga konsumentens uppmärksamhet utan även att genom ökad funktionalitet och extra egenskaper få produkten att sticka ut bland konkurrenterna. Detta i sin tur bäddar för utveckling och tillväxt av nya tekniker och nya material och lösningar.

”Kokurrenskraftiga nya tekniker, som erbjuder kreativa och innovativa metoder att tillfredsställa konsumentens behov kommer att bli allt viktigare”, säger Veronika Zhupanova, analytiker hos  Canadean.

Enligt Canadeans undersökning kommer tekniker, som möjliggöra allt mer individanpassade förpackningslösningar, att bli alltmer populära.
Canadean nämner exempelvis vodkavarumärket Medea, som lanserat flaskor med programmerbara LED-displayer, där konsumenten kan ladda upp personliga meddelanden via en Bluetooth-försedd smart telefon, läsplatta, etc.

Enligt Canadean är det dock viktigt att den här typen av nya och till synes avancerade förpacknings- och förpackningsegenskaper inte blir för svåra eller omständiga att använda för konsumenten.

”För förpackningar, som kräver denna nivå av konsumentdeltagande, måste handhavandeprocessen vara okomplicerad. Enkla åtgärder som scanning av QR-koder eller skriva in meddelanden i en app är nyckeln till en produkts framgång”, säger Veronika Zhupanova.

Canadean konstaterar också att roliga och underhållande förpackningar och smarta lösningar, som aktiverar konsumenterna och deras närvaro på sociala medier är ett säkert sätt att öka ett varumärkes marknadsvärde.

”En ölflaska, som tar bilder av konsumenten och laddar upp dem på nätet, skulle exempelvis ge en rejäl kick och lyfta ett varumärkes  image”, avslutar Veronika Zhupanova.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx