En undersökning, utförd av marknadsundersökningsföretaget Canadean, visar att för morgondagens konsumenter blir nya upplevelser viktigare än nya produkter– och då kommer förpackningen att spela en än viktigare roll.
När konsumenten söker nya och annorlunda produktupplevelser blir förpackningens uppgift inte bara att snabbt fånga konsumentens uppmärksamhet utan även att genom ökad funktionalitet och extra egenskaper få produkten att sticka ut bland konkurrenterna. Detta i sin tur bäddar för utveckling och tillväxt av nya tekniker och nya material och lösningar.
”Kokurrenskraftiga nya tekniker, som erbjuder kreativa och innovativa metoder att tillfredsställa konsumentens behov kommer att bli allt viktigare”, säger Veronika Zhupanova, analytiker hos Canadean.
Enligt Canadeans undersökning kommer tekniker, som möjliggöra allt mer individanpassade förpackningslösningar, att bli alltmer populära.
Canadean nämner exempelvis vodkavarumärket Medea, som lanserat flaskor med programmerbara LED-displayer, där konsumenten kan ladda upp personliga meddelanden via en Bluetooth-försedd smart telefon, läsplatta, etc.
Enligt Canadean är det dock viktigt att den här typen av nya och till synes avancerade förpacknings- och förpackningsegenskaper inte blir för svåra eller omständiga att använda för konsumenten.
”För förpackningar, som kräver denna nivå av konsumentdeltagande, måste handhavandeprocessen vara okomplicerad. Enkla åtgärder som scanning av QR-koder eller skriva in meddelanden i en app är nyckeln till en produkts framgång”, säger Veronika Zhupanova.
Canadean konstaterar också att roliga och underhållande förpackningar och smarta lösningar, som aktiverar konsumenterna och deras närvaro på sociala medier är ett säkert sätt att öka ett varumärkes marknadsvärde.
”En ölflaska, som tar bilder av konsumenten och laddar upp dem på nätet, skulle exempelvis ge en rejäl kick och lyfta ett varumärkes image”, avslutar Veronika Zhupanova.