Uppgraderad Invercote G lämpar sig för digitaltryck

PUBLICERAD: 10 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Den explosiva utvecklingen av digitaltryckta förpackningar innebär stora möjligheter för oss som tillverkare av styv kartong”|säger Fredrik Lisinski.

Nu under våren kommer Iggesund Paperboard att rulla ut en uppgraderad version av kartongen Invercote G på marknaden. Den nya kartongkvaliteten är ett komplement till andra Iggesund-kartonger, som lämpar sig för digitaltryck, och den innebär att bolaget nu har en komplett portfölj för digitala applikationer.

”Vi ser närmast en explosion av kartongförpackningar på marknaden för digitaltryck. För oss som erbjuder styv kartong med högsta kvalitet är det en fantastisk utveckling”, berättar Fredrik Lisinski, ansvarig för utvecklingen av Iggesund Paperboards försäljning till digitaltryck.

Starka varumärken med Coca Cola i spetsen har visat att intelligent personalisering  eller regionalisering av förpackningar och etiketter kan sätta fart på försäljningen. Pressar anpassade för högre ytvikter och nya efterbehandlingsutrustningar gör att möjligheterna ökar, samtidigt som större arkformat banar vägen för bättre tryckekonomi.

”Till det kommer nya applikationer som man inte ens kunde föreställa sig. Vem kunde för 15, eller ens 10 år sedan, föreställa sig att kalendrar med barnbarnsbilder i fem exemplar, eller fotoböcker i tre exemplar skulle kunna vara ryggraden i ett tryckeris ekonomi”, fortsätter Fredrik Lisinski.

Invercote, som är Iggesunds flaggskeppsprodukt, har banat väg för digital tryckning på kraftigare pappersmaterial sedan introduktionen av tekniken 1993. Dagens Invercote G är certifierad för flera olika digitala trycktekniker och är erkänd som marknadsledare bland digitaltryckare när man behöver lite stadigare material. 

Med dagens utveckling av digitala tryckpressar i allt större format och ett kraftigt ökat intresse för digitalt förpackningstryck har Iggesund tagit nästa steg med Invercote. 

”Med den uppgraderade Invercote G som vi rullar ut på marknaden nu under våren kommer vi ha en komplett portfölj för digitala applikationer”, förklarar Fredrik Lisinski vidare.

”Invercote Creato är valet för alla tvåsidiga trycksaker så som omslag och kort av olika slag. Men även förpackningar med lika stora krav på båda sidor av kartongen.  Den uppgraderade Invercote G kommer ge dem som vill ha en tydlig skillnad mellan kartongens två sidor, men fortfarande vill kunna trycka båda sidor i sina digitala pressar, exakt vad de frågar efter.” 

Hemligheten ligger i den uppgraderade Invercote G:s nya motsidesbestrykning. Iggesunds ingenjörer fick uppdraget att skapa en motsida med förbättrade tryckegenskaper, i såväl offset som digitala tryckmetoder, men utan att ge avkall på den naturliga känsla, som varit produktens signum under lång tid.  Marknadens reaktioner på uppgraderingen är över all förväntan.  

Med den nya produkten vill Iggesund ge hela digitaltrycksbranschen ett verktyg att på allvar bryta igenom de barriärer som hindrat digitalt förpackningstryck att nå sin fulla potential. 

”Vi vill inte att våra kunder skall behöva välja mellan bra tryckbarhet i digitala applikationer och förstklassiga förpackningsegenskaper i form av designbarhet, styvhet och styrka i materialet. Med Invercote vill vi ge båda delar. Vår status som marknadsledare visar att vi är på rätt väg och med den uppgraderade produkten är jag övertygad om att hela den digitala delen av förpackningstryck kommer ta ännu ett ordentligt kliv framåt”, säger Fredrik Lisinski. 

Under det senaste året har Iggesund gjort stora ansträngningar för att öka tillgängligheten på Invercote i de vanligaste formaten för digitala pressar. 

”Vi har följt marknaden, haft samarbeten med de ledande presstillverkare och resultatet är en produktportfölj som passar perfekt för den som digitaltrycker i högre ytvikter”, avslutar Fredrik Lisinski.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar