Uppblåsbar och återanvändbar förpackning för näthandel

PUBLICERAD: 25 januari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Innovativa e-handelsförpackningen Inflate är tänkt att returneras till avsändaren och återanvändas flera gånger. (Bild Yanko Design)|Inflate är försedd med en ventil och kan blåsas upp för att passa den produkt som ska packas. (Bild Yanko Design)

En uppblåsbar och mycket slitstark e-handelsförpackning, som kan återanvändas flera gånger, har utvecklats av den unge franske designern Simon Chantrel, som arbetar på designbyrån 5.5 i Paris.

Inflate, som är namnet på den innovativa och annorlunda e-handelsförpackningen, är tillverkad av ett presenningsliknande och flexibelt plastmaterial. Förpackningen är försedds med en ventil och kan blåsas upp till en storlek som anpassas efter produkten, som ska packas och sändas.

Inflate är försedd med en ventil och kan blåsas upp för att passa den produkt som ska packas. (Bild Yanko Design)

När förpackningen har anlänt till kunden och varan packats upp, kan luften enkelt pressas ut och förpackningen rullas ihop. Den tomma Inflate-förpackningen är sedan tänkt att lämnas vid en extern insamlingsplats eller en speciell deponeringsplats, varifrån den sedan returneras till avsändaren/produkttillverkaren, som därefter kan använda förpackningen för att packa och sända iväg andra produkter.

Idén bakom Inflate är förstås att begränsa den alltmer ökande mängden förpackningsavfall som genereras av den snabbt växande e-handeln. Den robusta och slittåliga konstruktionen hos Inflate gör inte bara att säkerheten för att produkter ska komma fram oskadda ökar, den innebär också att förpackningen kan återanvändas ett flertal gånger innan den måste kasseras.

(Källa Yanko Design)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx