En uppblåsbar och mycket slitstark e-handelsförpackning, som kan återanvändas flera gånger, har utvecklats av den unge franske designern Simon Chantrel, som arbetar på designbyrån 5.5 i Paris.
Inflate, som är namnet på den innovativa och annorlunda e-handelsförpackningen, är tillverkad av ett presenningsliknande och flexibelt plastmaterial. Förpackningen är försedds med en ventil och kan blåsas upp till en storlek som anpassas efter produkten, som ska packas och sändas.
När förpackningen har anlänt till kunden och varan packats upp, kan luften enkelt pressas ut och förpackningen rullas ihop. Den tomma Inflate-förpackningen är sedan tänkt att lämnas vid en extern insamlingsplats eller en speciell deponeringsplats, varifrån den sedan returneras till avsändaren/produkttillverkaren, som därefter kan använda förpackningen för att packa och sända iväg andra produkter.
Idén bakom Inflate är förstås att begränsa den alltmer ökande mängden förpackningsavfall som genereras av den snabbt växande e-handeln. Den robusta och slittåliga konstruktionen hos Inflate gör inte bara att säkerheten för att produkter ska komma fram oskadda ökar, den innebär också att förpackningen kan återanvändas ett flertal gånger innan den måste kasseras.
(Källa Yanko Design)