Uppblåsbar och återanvändbar förpackning för näthandel

PUBLICERAD: 25 januari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Innovativa e-handelsförpackningen Inflate är tänkt att returneras till avsändaren och återanvändas flera gånger. (Bild Yanko Design)|Inflate är försedd med en ventil och kan blåsas upp för att passa den produkt som ska packas. (Bild Yanko Design)

En uppblåsbar och mycket slitstark e-handelsförpackning, som kan återanvändas flera gånger, har utvecklats av den unge franske designern Simon Chantrel, som arbetar på designbyrån 5.5 i Paris.

Inflate, som är namnet på den innovativa och annorlunda e-handelsförpackningen, är tillverkad av ett presenningsliknande och flexibelt plastmaterial. Förpackningen är försedds med en ventil och kan blåsas upp till en storlek som anpassas efter produkten, som ska packas och sändas.

Inflate är försedd med en ventil och kan blåsas upp för att passa den produkt som ska packas. (Bild Yanko Design)

När förpackningen har anlänt till kunden och varan packats upp, kan luften enkelt pressas ut och förpackningen rullas ihop. Den tomma Inflate-förpackningen är sedan tänkt att lämnas vid en extern insamlingsplats eller en speciell deponeringsplats, varifrån den sedan returneras till avsändaren/produkttillverkaren, som därefter kan använda förpackningen för att packa och sända iväg andra produkter.

Idén bakom Inflate är förstås att begränsa den alltmer ökande mängden förpackningsavfall som genereras av den snabbt växande e-handeln. Den robusta och slittåliga konstruktionen hos Inflate gör inte bara att säkerheten för att produkter ska komma fram oskadda ökar, den innebär också att förpackningen kan återanvändas ett flertal gånger innan den måste kasseras.

(Källa Yanko Design)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024