Uppblåsbar och återanvändbar förpackning för näthandel

PUBLICERAD: 25 januari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Innovativa e-handelsförpackningen Inflate är tänkt att returneras till avsändaren och återanvändas flera gånger. (Bild Yanko Design)|Inflate är försedd med en ventil och kan blåsas upp för att passa den produkt som ska packas. (Bild Yanko Design)

En uppblåsbar och mycket slitstark e-handelsförpackning, som kan återanvändas flera gånger, har utvecklats av den unge franske designern Simon Chantrel, som arbetar på designbyrån 5.5 i Paris.

Inflate, som är namnet på den innovativa och annorlunda e-handelsförpackningen, är tillverkad av ett presenningsliknande och flexibelt plastmaterial. Förpackningen är försedds med en ventil och kan blåsas upp till en storlek som anpassas efter produkten, som ska packas och sändas.

Inflate är försedd med en ventil och kan blåsas upp för att passa den produkt som ska packas. (Bild Yanko Design)

När förpackningen har anlänt till kunden och varan packats upp, kan luften enkelt pressas ut och förpackningen rullas ihop. Den tomma Inflate-förpackningen är sedan tänkt att lämnas vid en extern insamlingsplats eller en speciell deponeringsplats, varifrån den sedan returneras till avsändaren/produkttillverkaren, som därefter kan använda förpackningen för att packa och sända iväg andra produkter.

Idén bakom Inflate är förstås att begränsa den alltmer ökande mängden förpackningsavfall som genereras av den snabbt växande e-handeln. Den robusta och slittåliga konstruktionen hos Inflate gör inte bara att säkerheten för att produkter ska komma fram oskadda ökar, den innebär också att förpackningen kan återanvändas ett flertal gånger innan den måste kasseras.

(Källa Yanko Design)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx