Upfield ska förse 100 miljoner förpackningar med klimatinfo

PUBLICERAD: 13 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Växtbaserade margarinet Flora är ett av många varumärken i Upfields produktportfölj. Nu ska Upfield förse 100 miljoner av sina förpackningar med information om produkternas klimatpåverkan. (Bild Upfield)

Globala livsmedelsföretaget Upfield, som bland annat omfattar varumärken som Flora, Becel, ProActiv, Blå Band, m fl, ska till slutet av år 2021 förse 100 miljoner av sina förpackningar med information om produkternas klimatpåverkan.

Målet är att hjälpa konsumenterna att fatta välgrundade beslut om klimatpåverkan av de livsmedel de väljer. Under de kommande månaderna planerar Upfield att rulla ut märkningen på sina ledande varumärken däribland Flora, Becel och ProActiv.

Upfield skriver i ett pressmeddelande att enligt en rapport, som släpptes förra året, påverkas konsumentbeteendet positivt av information om klimatpåverkan i samband med köpbeslut. När konsumenterna kan göra direkta jämförelser mellan olika livsmedelsgrupper väljer de livsmedel med lägre klimatpåverkan. Konsumenter tenderar att underskatta klimatpåverkan från de livsmedel de äter, så att informera och inspirera dem att välja livsmedel som inte bara är hälsosammare, utan också mer hållbara, är ett avgörande steg i övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem.

”Dagens märkning av livsmedel förser konsumenterna med mycket viktig information om ingredienser, hälsofördelar, allergener, lagring och användning. Genom att lägga till klimatpåverkan, kommer konsumenter också att kunna förstå vilken inverkan deras livsmedelsval har på vårt klimat. Detta initiativ kommer att stödja övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem, genom att ge fullständig öppenhet som en viktig drivkraft för hållbara livsmedelsval. Vi uppmanar våra branschkamrater att följa efter och implementera information om klimatpåverkan på förpackningar nu”, säger Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs and Communications Officer, Upfield.

Upfield, som tidigare ägdes av Unilever, är ett globalt växtbaserat företag och den största producenten av växtbaserade margariner och ostar med mer än 100 varumärken. Företagets har huvudkontor i Amsterdam och har 14 tillverkningsanläggningar över hela världen samt säljer sina produkter i mer än 95 länder Antalet anställda uppgår till mer än 4.100.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Schur, Farusa och EME - tre danska företag på Scanpack

De danska företagen Schur, Farusa och EME var på Scanpack för att presentera sig för den skandinaviska marknaden. Med teman som 'One Schur', 'Grönare, lättare och starkare transportförpackningar' och 'Den största byggflexibiliteten' hade man valt att fånga gästernas uppmärksamhet. Packnews redaktör i Danmark, Søren Winsløw, besökte företagen.
schur_01