Upfield ska förse 100 miljoner förpackningar med klimatinfo

PUBLICERAD: 13 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Växtbaserade margarinet Flora är ett av många varumärken i Upfields produktportfölj. Nu ska Upfield förse 100 miljoner av sina förpackningar med information om produkternas klimatpåverkan. (Bild Upfield)

Globala livsmedelsföretaget Upfield, som bland annat omfattar varumärken som Flora, Becel, ProActiv, Blå Band, m fl, ska till slutet av år 2021 förse 100 miljoner av sina förpackningar med information om produkternas klimatpåverkan.

Målet är att hjälpa konsumenterna att fatta välgrundade beslut om klimatpåverkan av de livsmedel de väljer. Under de kommande månaderna planerar Upfield att rulla ut märkningen på sina ledande varumärken däribland Flora, Becel och ProActiv.

Upfield skriver i ett pressmeddelande att enligt en rapport, som släpptes förra året, påverkas konsumentbeteendet positivt av information om klimatpåverkan i samband med köpbeslut. När konsumenterna kan göra direkta jämförelser mellan olika livsmedelsgrupper väljer de livsmedel med lägre klimatpåverkan. Konsumenter tenderar att underskatta klimatpåverkan från de livsmedel de äter, så att informera och inspirera dem att välja livsmedel som inte bara är hälsosammare, utan också mer hållbara, är ett avgörande steg i övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem.

”Dagens märkning av livsmedel förser konsumenterna med mycket viktig information om ingredienser, hälsofördelar, allergener, lagring och användning. Genom att lägga till klimatpåverkan, kommer konsumenter också att kunna förstå vilken inverkan deras livsmedelsval har på vårt klimat. Detta initiativ kommer att stödja övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem, genom att ge fullständig öppenhet som en viktig drivkraft för hållbara livsmedelsval. Vi uppmanar våra branschkamrater att följa efter och implementera information om klimatpåverkan på förpackningar nu”, säger Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs and Communications Officer, Upfield.

Upfield, som tidigare ägdes av Unilever, är ett globalt växtbaserat företag och den största producenten av växtbaserade margariner och ostar med mer än 100 varumärken. Företagets har huvudkontor i Amsterdam och har 14 tillverkningsanläggningar över hela världen samt säljer sina produkter i mer än 95 länder Antalet anställda uppgår till mer än 4.100.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback