Unilevers tandkrämstuber blir helt återvinningsbara 2025

PUBLICERAD: 24 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Till år 2025 ska Unilevers tandkrämstuber, som bland annat omfattar varumärkena Signal och Pepsodent, att var helt återvinningsbara. (Bild Unilever)|”Vi hoppas att andra i branschen ska följa efter”, säger Samir Singh. (Bild Unilever)

Globala Unilever börjar nu introducera helt återvinningsbara tandkrämstuber på alla sina marknader världen runt. Tuberna är resultatet av fyra års utvecklingsarbete.

Unilevers tandvårdsprodukter inkluderar välkända varumärken som Pepsodent och Signal och lanseringen av de första återvinningsbara tuberna inleds senare i år i Frankrike och Indien, som är två av Unilevers största marknader. I Frankrike inleds lanseringen med tuberna till tandkrämen Signal Intergral 8, som står för 35 procent av Unilevers tandkrämsförbrukning i landet. Till år 2025 ska de nya tuberna finnas på alla Unilevers marknader världen över.

Unilever skriver i ett pressmeddelande att traditionellt är de flesta tandkrämstuber tillverkade av en kombination av plast och aluminium, vilket ger förpackningen dess flexibilitet, men som också gör tuberna svåra att återvinna. Istället för aluminium kommer nu de nya Unilever-tuberna till största delen i stället att bestå av HDPE (högdensitetspolyeten), som är en av de mest återvinningsbara plasterna i världen.

Till tuberna kommer Unilever också att använda en extra tunn HDPE-film med en tjocklek på 220 mikron, vilket minskar mängden plast.

I utvecklingsarbetet av de nya tandkrämstuberna har Unilever samarbetat med flera globala förpackningstillverkare, däribland finska Huhtamäki samt Amcor, Dai Nippon Indonesia och EPL (tidigare Essel Propack). Under hela utvecklingsprocessen har även Unilevers egna formulerings- och smakexperter varit involverade för att säkerställa att de nya tuberna inte påverkar tandkrämernas kvalitet och smak.

”Vi hoppas att andra i branschen ska följa efter”, säger Samir Singh. (Bild Unilever)

Unilever skriver att man för att uppmuntra till branschbreda förändringar kommer att göra sin teknik för att tillverka de nya tuberna tillgänglig för andra företag.

”Plastföroreningar är en av våra största miljöutmaningar och miljarder tandkrämstuber dumpas varje år utan att kunna återvinnas. Jag är stolt över att vår senaste förpackningsinnovation innebär att hela vår tandkrämsportfölj blir återvinningsbar senast år 2025 och vi hoppas att det ska inspirera andra i branschen att följa efter”, säger Samir Singh, chef för affärsområdet Global Skin Cleansing and Oral Care hos Unilever.

För att göra sina tandkrämstuber ännu mer miljövänliga aviserar Unilever också att man med början redan nästa år kommer att öka mängden återvunnen konsumentplast i tuberna för sina varumärken inklusive Signal, med början i Frankrike och andra europeiska marknader.

”Detta kommer att avsevärt minska användningen av jungfruplast och stödja utvecklingen mot en cirkulär ekonomi”, skriver Unilever.

———————————————-
N.B.: En annan nyhet på tandkrämsfronten, som vi nyligen skrivit om, är svenska BillerudKorsnäs, som tillsammans med industriföretaget Aisa ska utveckla återvinningsbara tandkrämstuber tillverkade av ”pappersmaterialet” FibreForm. Läs HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx