Unikt samarbete ska minska på svensk plastanvändning

PUBLICERAD: 25 april 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Åtta stolta medlemmar – företag och organisationer – ingår i nätverket ”Håll Havet Rent”, men man vill gärna att fler och fler ansluter sig.|Vid årets ”Håll Havet Rent”-gala delade vice statsminister Isabella Lövin ut priset som ”Årets Havsvän” till stiftelsen Ellen MacArthur Foundation.

Ett antal tunga svenska företag och organisationer har gått samman med målet att dra ner på plastanvändningen i verksamheter och produkter och på så sätt minska mängden plast, som kommer ut i haven.
Samarbetet sker via nätverket Håll Havet Rent, som bildats på initiativ av Johanna Ragnartz, VD i
Håll Sverige Rent.

Nätverket Håll Havet Rent bildades i fjol av de åtta medlemmarna BillerudKorsnäs, Borealis, Abba/Orkla Foods, Konsumentföreningen Stockholm, Coop, Lidl Sverige, Systembolaget och Apoteket. På Håll Sverige Rent:s hemsida presenterar de sin idéer och åtgärder. (Läs HÄR)

Bland Håll Havets Rent:s aktiviteter ingår också en speciell mingelgala, där experter, beslutsfattare, opinionsbildare, politiket, företagare, etc., träffas och utbyter tankar och erfarenheter. Vid galan delar nätverket också ut priset ”Årets Havsvän”.

Årets mingelgala ägde rum den 25 april på Restaurang Fotografiska i Stockholm och då gick priset som Årets Havsvän till stiftelsen Ellen MacArthur Foundation. Prisutdelare var vice statsminister Isabella Lövin, som utsågs till Årets Havsvän 2017.

Motiveringen till utnämningen Årets Havsvän 2018 lyder: ”För det massiva opinionsarbete som bidragit till att omfattning av problemet med plast i havet faktiskt blivit tydlig. Formuleringen ´Om utsläppen fortsätter i den här takten kommer det vara mer plast än fisk i haven år 2050´ har fått världen att reagera.

Efter det första året har nätverket Håll Havet Rent nu beslutat att växla upp sin verksamhet och föra fram sina synpunkter och åsikter till ett bredare forum. Det gör man bland annat genom ett upprop, som publicerades i Dagens Industri den 24 april.

”Det stora problemet med plastnedskräpningen i havet är att plasten inte försvinner. Förpackningar för snabbmat, godis och tobak står för en stor del av skräpet. Ofta har den plastförpackning eller plastartikel som hamnar i haven bara använts en enda gång för att sedan stanna kvar i havet i hundratals år”, skriver medlemmarna i nätverket i uppropet i DI och fortsätter bland annat:

”Nätverket (Håll Havet Rent) är ett brett samarbete mellan företag och organisationer, som vill vara med och skapa ett långsiktigt engagemang för rena hav och minskad nedskräpning. Den bärande delen i nätverket är samverkan och kunskapsutbyte. Men vi vill också agera. 
Det är inte bara vi som är oroliga. I Agenda 2030, FN:s globala mål för en hållbar utveckling, adresseras problemet med skräp i havet i mål 14. Målet är att förebygga och avsevärt minska marint skräp i havet till år 2025. Delegationen för Agenda 2030 skriver i sin handlingsplan att det är en stor utmaning med den stora mängden marint skräp och plaster. Vi i Håll Havet Rent-nätverket har antagit utmaningen och kommer att genomföra konkreta åtgärder, som gör det enklare för människor att göra skräpfria val i sin vardag.
……….
Vi ser att lösningen finns på flera plan. Politiker måste skapa en tydlig spelplan med gemensamma regler och förutsättningar. Företag måste genomföra konkreta åtgärder genom innovativa lösningar som förebygger och minskar plastnedskräpningen. Konsumenterna måste uppmuntras att göra skräpfria val i vardagen och kommunerna måste ges förutsättningar att göra det enkelt för medborgarna. Civilsamhället måste ges förutsättningar att arbeta proaktivt och förebyggande. 
………
Nu vill vi i nätverket Håll Havet Rent växla upp. Vi har nyligen presenterat vår första åtgärdslista, där vi berättar om allt som vi gör för att minska nedskräpningen.  
Vi vill: 
•Minska mängden onödig plast i våra verksamheter
•Öka andelen återvunnen plast i våra verksamheter
•Ha med nedskräpningsaspekten när vi utvecklar och designar nya produkter.”

Uppropet är undertecknat av följande personer:
Agneta Påander, CSR-direktör, Orkla Foods Sverige
Anders Fröberg, VD, Borealis
Anna Rogmark, chefsjurist och hållbarhetschef, Apoteket
Henrik Essén, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Billerud Korsnäs
Johanna Ragnartz, VD, Håll Sverige Rent och initiativtagare till nätverket
Johannes Fieber, Sverigechef, Lidl Sverige
Lars Ericson, VD, Konsumentföreningen Stockholm
Louise König, hållbarhetschef, Coop
Magdalena Gerger, VD, Systembolaget 

Läs hela uppropet HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx