Unika omslag

PUBLICERAD: 27 november 2014
UPPDATERAD: 24 januari

INSPIRE

När Iggesund Paperboard planerade att för första gången göra ett digitaltryckt omslag till sin inspirationstidning Inspire så var ambitionsnivån hög. Hela tidningen ägnades åt digitaltryck målsättningen var att dessutom producera 22 000 unika omslag på ett sätt som inte gjorts tidigare.

Att sätta ett mottagarnamn eller ett löpnummer var aningen för enkelt, men intressantare var att utgå ifrån Inspires tradition att arbeta med grafik på omslaget. Inspire-teamet löste det genom att göra en 16 minuter lång film där varje enskild filmruta blev ett unikt designat omslag.

– Det kan tyckas som en omständlig procedur, men det var betydligt enklare än att skapa 22 000 individuella tryckfiler i ett layoutprogram, konstaterar Thomas Idebäck, motion graphic designer på OTW.

Variationen i trycket ligger dels i färgfälten, men också i spotlackeringen. Enbart variationen i färgfälten gör varje exemplar unikt, men utöver det är också lackmönstren varierade samtidigt som varje omslag är märkt med tidskoden från den ruta i filmen som det är baserat på.

Digitaltryckeriet Digaloo i Stockholm fick ta emot de 1,4 TB rådata som skulle bearbetas till sidor. Under processen växte den bearbetade datamängden till mellan 3,5 och 4TB. Som tur var hade tryckeriet investerat i en ny press och RIP (Raster Image Processor) IN-100 för att öka sin bearbetningskapacitet.

”Den här tryckningen är helt unik i sitt slag. Jag har lyssnat med kollegor i mitt internationella nätverk av digitaltryckare och ingen har hört talas om något liknande projekt”, berättar Jannes Dahlgren, VD för Digaloo som fick sätta av 27 timmars aktiv trycktid för att kunna genomföra projektet.

 

Bildtext: Vart och ett av de 22 000 omslagen till Iggesund Paperboards inspirationstidning Inspire är unikt, med variabeltryck i färgfält, lackmönster och tidskod.

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Papper i stället för plast testas i finsk chokladförpackning

UPM Specialty Papers och Orkla Suomi testar ett nytt pappersomslag för Panda Milk choklad. Under en sexmånaders pilotperiod ersätter de nya omslagen traditionellt använda omslag av PP. På grund av sin höga fetthalt kan choklad vara en utmaning att packa i papper.
Panda Maitosuklaa 2025 E