Unik dragspelslösning gör slut på jobbiga ”ketchup-effekten”

PUBLICERAD: 25 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Greiner Packagings nya plastflaska för ketchup och andra trögflytande produkter är föresedd med en dispenser á la dragspel, som förhindrar kladdig ”ketchup-effekt” och gör att konsumenten kan trycka ut precis den mängd produkt som önskas. (Bild DesPro/Greiner)

Österrikiska förpackningstillverkaren Greiner Packaging har lanserat en helt ny typ av plastflaska för trögflytande produkter som ketchup, chilisås, dressingar, senap, etc. Flaskan är försedd med en dispenserlösning á la dragspel, som gör att användaren enkelt kan portionera ut exakt så mycket produkt som behövs eller önskas – och utan att riskera en kladdig ”ketchup-effekt”.

”Dragspelsdelen” på flaskan kan göras olika stor, beroende på vilken produkt, som flaskan ska fyllas med. Storleken på ”dragspelet” anpassas så att en idealisk mängd produkt kommer ut på tallriken, när ”dragspelet” är helt nedtryckt.

Enligt Greiner kan flaskan, inklusive ”dragspelet”, tillverkas med injektions- eller extruderingsformblåsning och flaskans öppning kan förses med standardförslutningar med vikbart lock och där hålet i förslutningen är anpassat efter typ av produkt i flaskan.

Enligt Greiner kan flaskan också förses med ett silikonmembran inne i flaskan, som följer med och trycks ner, efterhand som konsumenten med hjälp av ”dragspelet” pumpar ut produkten ur flaskan. Membranet gör att så gott som inga rester blir kvar i flaskan. Nackdelen med silikonmembranet är dock att flaskan blir svårare att återvinna, eftersom silikonmembranet finns kvar inne i flaskan, när den är tömd.

Den unika designen har utvecklats av Greiner Packagings egna designavdelning DesPro, vars designers ville få fram en funktionell dispenserlösning för den här typen av produkter, samtidigt som man ville att det skulle bli en kul upplevelse för konsumenten att hantera och använda förpackningen.

”Alla vet ju hur jobbigt det är att behöva slå i botten på en glasflaska för att få ut exempelvis ketchup – och hur illa det ofta slutar när ”ketchup-effekten” misslyckas! Nu har vi visserligen fått mer praktiska ´klämflaskor´ på marknaden, som står upp och ner och där tyngdlagen hjälper till att få ut produkten. Men vi ville göra en ännu bättre design – och det lyckades vi med. Och kul hade vi, när vi utvecklade och testade den!”, säger Stefan Ebli, som är ledande produktdesigner hos DesPro.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker