USA-företaget Labels That Talk© (LTT) testar just nu en avancerad tvådimensionell streckkod, som inte bara kan visa text och bilder utan även visa webbsidor (utan internetanknytning!) och till och med spela upp ljud i form av musik och tal!
Testet sker i samarbete med utvalda företag och leverantörer runt om i världen och den unika koden, som fått namnet Soundpaper, placeras på etiketter på förpackningar eller andra produkter och scannas sedan av konsumenten med en smartphone.
Teknikutvecklarna hos LTT säger att Soundpaper-streckkoden har en mycket hög kapacitet och att den är unik, eftersom den är lätt att läsa och flexibel samt kan produceras till låg kostnad, samtidigt som den har egenskaperna att utan Internet-förbindelse förmedla ljud (exempelvis verkligt, inspelat tal och musik) samt bilder och texter, HTML, mm. Streckkoden kan dessutom förses med en digital signatur, som garanterar produktens autencitet.
”Eftersom all information lagras i själva streckkoden, fungerar den alltid, oavsett var konsumenten befinner sig. Den fungerar lika bra i butiken som ombord på ett flygplan eller i en geografisk miljö, där det inte finns tillgång till nätuppkoppling”, säger Ken Berkun, som är VD och grundare av Seattle-baserade LTT.
Till skillnad från QR-koder innehåller Soundpaper-koden metadata, som gör att smartphone-appen förstår innehållet och kan agera och reagera på det på lämpligt sätt, exempelvis genom att visa marknadsföringskuponger eller lagra information. Andra avancerade funktioner, som kan byggas in i koden, är kryptering, serialisering, tidsstämpel och manipuleringsskydd.
Labels That Talk© skriver i ett pressmeddelaqnde att man nu söker samarbetspartners, som är villiga att arbeta nära företaget och utveckla och kommersialisera Soundpaper-tekniken.