Unik 2D-streckkod spelar upp både musik och tal

PUBLICERAD: 15 februari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Med LTT:s unika tvådimensionella Soundpaper-streckkod kan konsumenten få båda ljud, bild och text uppspelat i sin smartphone.|Ken Berkun är VD och grundare av start-up-företaget Labels That Talk©. (Bild Twitter)

USA-företaget Labels That Talk© (LTT) testar just nu en avancerad tvådimensionell streckkod, som inte bara kan visa text och bilder utan även visa webbsidor (utan internetanknytning!) och till och med spela upp ljud i form av musik och tal!
Testet sker i samarbete med utvalda företag och leverantörer runt om i världen och den unika koden, som fått namnet Soundpaper, placeras på etiketter på förpackningar eller andra produkter och scannas sedan av konsumenten med en smartphone.

Teknikutvecklarna hos LTT säger att Soundpaper-streckkoden har en mycket hög kapacitet och att den är unik, eftersom den är lätt att läsa och flexibel samt kan produceras till låg kostnad, samtidigt som den har egenskaperna att utan Internet-förbindelse förmedla ljud (exempelvis verkligt, inspelat tal och musik) samt bilder och texter, HTML, mm. Streckkoden kan dessutom förses med en digital signatur, som garanterar produktens autencitet.

”Eftersom all information lagras i själva streckkoden, fungerar den alltid, oavsett var konsumenten befinner sig. Den fungerar lika bra i butiken som ombord på ett flygplan eller i en geografisk miljö, där det inte finns tillgång till nätuppkoppling”, säger Ken Berkun, som är VD och grundare av Seattle-baserade LTT.

Till skillnad från QR-koder innehåller Soundpaper-koden metadata, som gör att smartphone-appen förstår innehållet och kan agera och reagera på det på lämpligt sätt, exempelvis genom att visa marknadsföringskuponger eller lagra information. Andra avancerade funktioner, som kan byggas in i koden, är kryptering, serialisering, tidsstämpel och manipuleringsskydd.

Labels That Talk© skriver i ett pressmeddelaqnde att man nu söker samarbetspartners, som är villiga att arbeta nära företaget och utveckla och kommersialisera Soundpaper-tekniken.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning