UK-företag lanserar Ooho – den ätliga ”vattenkulan”

PUBLICERAD: 1 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Ooho-förpackningen är en flexibel sfär för packning av vatten. Den är nedbrytbar

Nystartade brittiska företaget Skipping Rocks Lab har som ett alternativ till traditionella plastflaskor utvecklat konceptet Ooho, som är en sfärisk förpackning, avsedd för vatten och icke-kolsyrade drycker.
Den minst sagt otraditionella ”vattenflaskan” är tillverkad av material, som gör den nedbrytbar, hygienisk – och ätlig!

Förpackningen Ooho är huvudsakligen tillverkad av kalciumklorid och ett så kallat natriumalginat, som utvinns ur alger. Materialen gör att innehållet är hygieniskt förpackat och att själva förpackningen är helt nedbrytbar och till och med ätlig. Enligt tillverkaren kan förpackningen också produceras till ett lågt styckpris (mindre än 15 öre), som gör den konkurrenskraftig mot traditionella dryckesförpackningar.

Pierre Paslier på Skipping Rocks Lab beskriver Ooho som en konstgjord ”frukt” med två skal och som är idealisk till packning av vatten och andra vätskor.

Ooho kan tillverkas i olika storlekar och med olika tjocklekar på ”skalet” och där den största varianten motsvarar ungefär en apelsin. 

”Men du behöver inte äta förpackningen. Att den är ätlig beskriver bara hur naturlig den är. Och folk blir verkligen entusiastiska, när de ser att man kan tillverka en förpackning av material, som är så ofarliga att man till och med kan äta dem”, säger Pierre Paslier till brittiska The Guardian.

Skipping Rocks Lab vann nyligen en EU-arrangerad tävling för nya hållbara produkter och belönades med 20.000 euro, som ska investeras i vidareutveckling av produkten. 

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX