Tysklands ”De Gröna” kräver ökad satsning på bioplaster

PUBLICERAD: 21 mars 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Peter Meiwald

Sedan 1990 har tyska myndigheter satsat 100 miljoner euro (ca 926 miljoner kr) på forskning och utveckling av bioplaster och bionedbrytbara plaster. Men det tyska miljöpartiet Bündnis 90/Die Grünen och dess talesman Peter Meiwald tycker att den satsningen är för liten och ”ett dåligt skämt” och kräver nu att tyska regeringen kraftigt ökar sina ansträngningar på området.

Omkring två tredjedelar av de 100 miljoner euro, som tyska regeringen hittills satsat på bioplastområdet, har kommit från tyska jordbruksministeriets stödsystem för förnybara resurser. Av dessa har 30 miljoner euro investerats i utveckling av bioplastmaterial och cirka 26 miljoner euro på forskning kring kemiska och biotekniska processer. Knappt 10 miljoner euro har använts till produktutveckling och cirka 3 miljoner euro till marknadsföring och information.

De Grönas talesman Peter Meiwald säger till nyhetsorganet Agra Europe att tyska regeringens ekonomiska satsningar för att främja utveckling och produktion av biologiskt nedbrytbarta plaster är ”ett dåligt skämt” och han uppmanar regeringen att kraftigt öka sina ekonomiska satsningar.

”Om vi verkligen vill bli mindre beroende av fossila källor, måste regeringen anslå mycket mer medel för att stödja och främja plaster baserade på förnybara resurser”, säger Peter Meiwald, som också menar att siffrorna från regeringen visar att man de senaste decennierna försummat denna viktiga fråga.

”De investeringar, som gjorts, är bara en ´ekologisk kuliss´, som döljer en annars fossilinriktad miljöpolitik”, menar Peter Meiwald.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432