Smurfit Kappa har utvecklat och lanserat förpackningskonceptet Click-to-Lock, som är en barnsäker och helt wellpappbaserad förpackning för tvättmedelskapslar.
Den innovativa förpackningen har utvecklats tillsammans med brittiska McBride, som tillverkar produkter för rengörings- och hygienmarknaden.
”Vi är glada över samarbetet med ett så prestigefyllt företag som McBride i det här projektet. Genom att kombinera vår samlade expertis har vi skapat den första innovativa förpackningslösningen, som ger våra kunder ett barnsäkert, kostnadseffektivt och hållbart förpackningsalternativ för tvättmedelskapslar”, säger Saverio Mayer, CEO på Smurfit Kappa Europa.
Smurfit Kappa skriver att wellpappkapseln Click-to-Lock är ett hållbart och säkert alternativ till traditionella plastlådor för tvättmedelskapslar.
”Det här projektet är ett utmärkt exempel på vad som kan uppnås när leverantörer och kunder arbetar tillsammans för att utveckla lösningar, som gör det enklare att byta till mer miljövänliga produkter”, säger Chris Smith, CEO på McBride plc.
Click-to-Lock, som är en registrerad designlösning för paketering av tvättmedelskapslar, är enligt Smurfit Kappa den första lösningen på marknaden, som har en barnsäkring på en wellpappförpackning, vilket förhindrar att små barn kommer åt innehållet. Click-to-Lock är manipuleringssäker tack vare ett effektivt, certifierat barnlåssystem och den har efter framgångsrika protokolltester fått ett SCIC-certifikat (Superior Child Safety Closure) i enlighet med AISE:s (International Association of Soaps, Detergents and Maintenance Products) protokoll för barnsäkra lås.
Smurfit Kappa uppger att den nya tvättmedelsförpackningen är fuktbeständig tack vare lack på insidan, som skyddar mot att fukt kan tränga in till innehållet,. Den finns i flera storlekar och är helt anpassningsbar för tryck med upp till sju färger. Click-to-Lock är FSC®-certifierad som standard och är tillverkad av förnybara källor.
Smurfit Kappa uppger också att Click-to-Lock minskar CO2 -utsläppen med 32 procent under produktionen och att den är 100 procent återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar.
”Lösningen är det senaste exemplet på hur Smurfit Kappa använder sin cirkulära affärsmodell för att identifiera den bästa förpackningslösningen för varje situation i kombination med minskad miljöpåverkan”, skriver företaget i ett pressmeddelande.