Tvättmedelsförpackning med barnlås från Smurfit Kappa

PUBLICERAD: 16 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Den nya tvättmedelsförpackningen Click-to-Lock från Smurfit Kappa är den första wellpappförpackningen med ett certifierat barnlås. (Bild Smurfit Kappa)

Smurfit Kappa har utvecklat och lanserat förpackningskonceptet Click-to-Lock, som är en barnsäker och helt wellpappbaserad förpackning för tvättmedelskapslar.

Den innovativa förpackningen har utvecklats tillsammans med brittiska McBride, som tillverkar produkter för rengörings- och hygienmarknaden.

”Vi är glada över samarbetet med ett så prestigefyllt företag som McBride i det här projektet. Genom att kombinera vår samlade expertis har vi skapat den första innovativa förpackningslösningen, som ger våra kunder ett barnsäkert, kostnadseffektivt och hållbart förpackningsalternativ för tvättmedelskapslar”, säger Saverio Mayer, CEO på Smurfit Kappa Europa.

Smurfit Kappa skriver att wellpappkapseln Click-to-Lock är ett hållbart och säkert alternativ till traditionella plastlådor för tvättmedelskapslar.

”Det här projektet är ett utmärkt exempel på vad som kan uppnås när leverantörer och kunder arbetar tillsammans för att utveckla lösningar, som gör det enklare att byta till mer miljövänliga produkter”, säger Chris Smith, CEO på McBride plc.

Click-to-Lock, som är en registrerad designlösning för paketering av tvättmedelskapslar, är enligt Smurfit Kappa den första lösningen på marknaden, som har en barnsäkring på en wellpappförpackning, vilket förhindrar att små barn kommer åt innehållet. Click-to-Lock är manipuleringssäker tack vare ett effektivt, certifierat barnlåssystem och den har efter framgångsrika protokolltester fått ett SCIC-certifikat (Superior Child Safety Closure) i enlighet med AISE:s (International Association of Soaps, Detergents and Maintenance Products) protokoll för barnsäkra lås.

Smurfit Kappa uppger att den nya tvättmedelsförpackningen är fuktbeständig tack vare lack på insidan, som skyddar mot att fukt kan tränga in till innehållet,. Den finns i flera storlekar och är helt anpassningsbar för tryck med upp till sju färger. Click-to-Lock är FSC®-certifierad som standard och är tillverkad av förnybara källor.

Smurfit Kappa uppger också att Click-to-Lock minskar CO2 -utsläppen med 32 procent under produktionen och att den är 100 procent återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar.

”Lösningen är det senaste exemplet på hur Smurfit Kappa använder sin cirkulära affärsmodell för att identifiera den bästa förpackningslösningen för varje situation i kombination med minskad miljöpåverkan”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax