Tvåfärgade danska tråg säljer italiensk mat i UK

PUBLICERAD: 22 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Færch Plast har utvecklat ett tvåfärgat tråg i svart och olivgrönt åt brittiska färdigmatsleverantören Greencore.


Danska plastförpackningsföretaget Færch Plast har utvecklat ett tvåfärgat livsmedelstråg i högkvalitativ PET åt brittiska färdigmatsleverantören Greencore. Trågen, som är dekorativt färgade i svart och olivgrönt, används för att lanserar Italieninspirerade färdigrätter hos varuhuskedjan Asda.

Færch Plast skriver i ett pressmeddelande att trågen är tillverkade i s. k. CPET (Crystalline Polyethylene Terephthalate) och att designen med olivgrön yttersida och helsvart insida ska framhäva fräschheten hos färdigmaten och ge en traditionell men ändå modern italienska ”touch” åt produkterna.

”Våra kunder letar alltid efter innovativa förpackningsdesigns och vi gillar originaliteten hos Færch Plasts tvåfärgade produkter. För den nu aktuella lanseringen hos Asda arbetade vi nära med Færch Plasts team för att utveckla ett tråg som uppfyllde alla krav på kvalitet, funktionalitet och användarvänlighet samtidigt som det hade utmärkta visuella effekter och gav produkterna den eftersträvade italienska looken” ,säger Yvonne Moorhouse, Packaging Innovations Manager hos Greencore.

Færch Plasts tvåfärgade PET-tråg finns i flera olika färgkombinationer, bland annat svart och rött, som Greencore sedan tidigare använder till Asdas traditionella färdigmat. Andra färgkombinationer är exempelvis svart och silver, svart och terrakotta samt creme och salvia.

Trågen finns i flera olika storlekar och former. De klarar temperaturer från -20C till +220C, vilket innebär att de såväl förvaras i frys som användas direkt för uppvärmning i vanlig ugn eller mikrovågsugn.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432