Två nya samarbeten ska minska ICA:s matsvinn

PUBLICERAD: 20 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Avtalet med Food2change ger ICA-butiker möjlighet att låta maten hämtas upp av personer/familjer med låg inkomst.

För att minska butikernas matsvinn har ICA tecknat ett ramavtal med ideella föreningen Food2change och inlett ett samarbete med digitala plattformen Karma.
Avtalet med Food2change ger ICA-butiker möjlighet att låta maten hämtas upp av personer/familjer med låg inkomst. Butikerna skänker maten och via en prenumeration hos Food2change får dessa kunder möjlighet att hämta en eller flera matkassar varje vecka i butiken. Innehållet i kassen styrs av vad som finns tillgängligt vid den aktuella tidpunkten. Redan idag har sju ICA-butiker lokala avtal med Food2change.

”I vår butik jobbar vi varje dag för att minska matsvinnet, genom att beställa rätt varor för vår lokala marknad och att ha effektiva inköpsrutiner. När svinn ändå uppstår, är samarbetet med Food2change ett av flera sätt, som vi kan ta till vara maten. Vi har haft ett lokalt samarbete sedan början av november 2016 och under den tiden har 2.000 kg mat gått till familjer och personer, som behöver det här tillskottet i hushållsekonomin. Det har varit tillfredsställande att kunna bidra, samtidigt som vi vet att minskat matsvinn är en viktig klimatfråga”, säger Johanna Sjöholm, butikschef för ICA Supermarket Hagsätra.

ICA har dessutom tecknat ett avtal med Karma – en digital plattform, som hjälper matindustrin att minska sitt matsvinn. Karma erbjuder en app där mat, som närmar sig datummärkningen eller på andra sätt är svårsåld, säljs till ett mycket förmånligt pris. Till att börja med påbörjas ett pilotprojekt mellan Karma och två handlare i Stockholms-området: ICA Nära Sveavägen och ICA Kvantum Liljeholmen.

”Det ska bli spännande, att som första dagligvarubutik få samarbeta med Karma. Alla vinner på samarbetet. Vi minskar vårt matsvinn ytterligare i butiken, samtidigt som fler kunder får möjlighet att rädda bra mat”, säger Nessrin Ebrahim,  handlare ICA Nära Sveavägen.

Text: Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432