Tusentals burkar bildar ett fascinerande tak i lyxbutik

PUBLICERAD: 12 december 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Tusentals blanka dryckesburkar bildar ett fascinerande innertak i Bottleshops lyxbutik i London.|”Det silverfärgade taket är det ´grönaste´ vi sett!”|säger Matt Twiss

Brittiska Bottleshop, som tillverkar och säljer lyxiga modeaccessoarer, har skapat ett fascinerande tak av tusentals dryckesburkar i aluminium i sin huvudbutik på Regent Street i London.
Burkarna, som kommer från metallförpackningskoncernen Crown, har bäddats in i en tredimensionell böljande struktur i taket och de blanka, skinande burkarna ger besökarna en fascinerande, science fiction-liknande upplevelse.

Det annorlunda innertaket anspelar på konceptet ”negative space” och är inspirerat av den brittiska samtidskonstnären Racel Whiteread, som också skapat en originalskulptur för Bottleshop, vilken eventuellt kommer att installeras i butiken på Regent Street.

Att Bottleshop valt att dekorerar butikstaket med dryckesburkar är kanske inte så långsökt, som det kan verka. Företaget har nämligen specialiserat sig på att tillverka exklusiva väskor och andra accessoarer genom att fläta samman sådana öppningsringar i metall, som finns på dryckesburkar!

Bottleshop menar också att användandet av dryckesburkar i metall stämmer väl med företagets miljötänk och uthållighetsstrategi, eftersom aluburkar är 100 procent återvinningsbara och kan omvandlas till nya burkar eller andra metallprodukter.

”Det har varit en ära för Crown att få vara en del av detta spännande projekt och vi är stolta över att stödja Bottleshops hållbarhetsstrategi och att metallförpackningar får det miljöerkännande de förtjänar. Det här silverfärgade taket är det ´grönaste´ vi någonsin sett!”, säger Matt Twiss, marknadschef för Crown Bevcan Europa och Mellanöstern.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker