Brittiska Bottleshop, som tillverkar och säljer lyxiga modeaccessoarer, har skapat ett fascinerande tak av tusentals dryckesburkar i aluminium i sin huvudbutik på Regent Street i London.
Burkarna, som kommer från metallförpackningskoncernen Crown, har bäddats in i en tredimensionell böljande struktur i taket och de blanka, skinande burkarna ger besökarna en fascinerande, science fiction-liknande upplevelse.
Det annorlunda innertaket anspelar på konceptet ”negative space” och är inspirerat av den brittiska samtidskonstnären Racel Whiteread, som också skapat en originalskulptur för Bottleshop, vilken eventuellt kommer att installeras i butiken på Regent Street.
Att Bottleshop valt att dekorerar butikstaket med dryckesburkar är kanske inte så långsökt, som det kan verka. Företaget har nämligen specialiserat sig på att tillverka exklusiva väskor och andra accessoarer genom att fläta samman sådana öppningsringar i metall, som finns på dryckesburkar!
Bottleshop menar också att användandet av dryckesburkar i metall stämmer väl med företagets miljötänk och uthållighetsstrategi, eftersom aluburkar är 100 procent återvinningsbara och kan omvandlas till nya burkar eller andra metallprodukter.
”Det har varit en ära för Crown att få vara en del av detta spännande projekt och vi är stolta över att stödja Bottleshops hållbarhetsstrategi och att metallförpackningar får det miljöerkännande de förtjänar. Det här silverfärgade taket är det ´grönaste´ vi någonsin sett!”, säger Matt Twiss, marknadschef för Crown Bevcan Europa och Mellanöstern.