Coop har beslutat att fasa ut butikernas tunna frukt- och grönt-påsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir den pappersvariant, som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton om året.
Förutom plastbesparingen kan Coops beslut att ta bort de tunna plastpåsarna också ses som en reaktion på den skatt på 30 öre per tunn plastpåse, som regeringen tänker införa i maj nästa år (Läs HÄR) och som troligen skulle drabba kunderna.
”Papperspåsarna kommer att vara gratis för kunderna, precis som frukt- och grönt-påsarna är idag”, skriver Coop i ett pressmeddelande.
Coop skriver också att med den nya papperspåsen blir det enklare för kunderna att sortera sitt matavfall, vilket ger positiva miljöeffekter. Papperspåsarna är dessutom starkare än de tunna plastpåsarna och därmed bättre lämpade för tyngre frukter och grönsaker.
”Den bästa påsen är den som används många gånger. Jag är glad och stolt över att vi nu kan erbjuda våra kunder en mer robust påse med dubbel hållbarhetsnytta, eftersom den nya påsen dessutom går att återanvända som matavfallspåse”, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop, i meddelandet.
Redan idag erbjuder ett fåtal Coop-butiker papperspåsar för frukt och grönt. Papperspåsarna är populära och har efterfrågats av kunder på flera håll i landet. Efter goda resultat i utvärderingar tar Coop steget och rullar ut initiativet i full skala och blir därmed först i branschen med det. Under december månad kommer de första nya papperspåsarna att finnas i ett antal Coop-butiker och sedan rullas de ut successivt till alla butiker under våren.