Tunna plastpåsar försvinner hos Coop – ersätts av papperspåsar

PUBLICERAD: 22 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Coop tar bort de tunna plastpåsarna för frukt och grönt och ersätter de med papperspåsar, som även kan användas till matavfall. (Bild Coop)|”Den bästa påsen är den som används många gånger”, säger Charlotta Szczepanowski. (Bild Coop)

Coop har beslutat att fasa ut butikernas tunna frukt- och grönt-påsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir den pappersvariant, som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton om året.

Förutom plastbesparingen kan Coops beslut att ta bort de tunna plastpåsarna också ses som en reaktion på den skatt på 30 öre per tunn plastpåse, som regeringen tänker införa i maj nästa år (Läs HÄR) och som troligen skulle drabba kunderna.

”Papperspåsarna kommer att vara gratis för kunderna, precis som frukt- och grönt-påsarna är idag”, skriver Coop i ett pressmeddelande.

Coop skriver också att med den nya papperspåsen blir det enklare för kunderna att sortera sitt matavfall, vilket ger positiva miljöeffekter. Papperspåsarna är dessutom starkare än de tunna plastpåsarna och därmed bättre lämpade för tyngre frukter och grönsaker.

”Den bästa påsen är den som används många gånger”, säger Charlotta Szczepanowski. (Bild Coop)

”Den bästa påsen är den som används många gånger. Jag är glad och stolt över att vi nu kan erbjuda våra kunder en mer robust påse med dubbel hållbarhetsnytta, eftersom den nya påsen dessutom går att återanvända som matavfallspåse”, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop, i meddelandet.

Redan idag erbjuder ett fåtal Coop-butiker papperspåsar för frukt och grönt. Papperspåsarna är populära och har efterfrågats av kunder på flera håll i landet. Efter goda resultat i utvärderingar tar Coop steget och rullar ut initiativet i full skala och blir därmed först i branschen med det. Under december månad kommer de första nya papperspåsarna att finnas i ett antal Coop-butiker och sedan rullas de ut successivt till alla butiker under våren.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson