Tunna plastpåsar försvinner hos Coop – ersätts av papperspåsar

PUBLICERAD: 22 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Coop tar bort de tunna plastpåsarna för frukt och grönt och ersätter de med papperspåsar, som även kan användas till matavfall. (Bild Coop)|”Den bästa påsen är den som används många gånger”, säger Charlotta Szczepanowski. (Bild Coop)

Coop har beslutat att fasa ut butikernas tunna frukt- och grönt-påsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir den pappersvariant, som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton om året.

Förutom plastbesparingen kan Coops beslut att ta bort de tunna plastpåsarna också ses som en reaktion på den skatt på 30 öre per tunn plastpåse, som regeringen tänker införa i maj nästa år (Läs HÄR) och som troligen skulle drabba kunderna.

”Papperspåsarna kommer att vara gratis för kunderna, precis som frukt- och grönt-påsarna är idag”, skriver Coop i ett pressmeddelande.

Coop skriver också att med den nya papperspåsen blir det enklare för kunderna att sortera sitt matavfall, vilket ger positiva miljöeffekter. Papperspåsarna är dessutom starkare än de tunna plastpåsarna och därmed bättre lämpade för tyngre frukter och grönsaker.

”Den bästa påsen är den som används många gånger”, säger Charlotta Szczepanowski. (Bild Coop)

”Den bästa påsen är den som används många gånger. Jag är glad och stolt över att vi nu kan erbjuda våra kunder en mer robust påse med dubbel hållbarhetsnytta, eftersom den nya påsen dessutom går att återanvända som matavfallspåse”, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop, i meddelandet.

Redan idag erbjuder ett fåtal Coop-butiker papperspåsar för frukt och grönt. Papperspåsarna är populära och har efterfrågats av kunder på flera håll i landet. Efter goda resultat i utvärderingar tar Coop steget och rullar ut initiativet i full skala och blir därmed först i branschen med det. Under december månad kommer de första nya papperspåsarna att finnas i ett antal Coop-butiker och sedan rullas de ut successivt till alla butiker under våren.

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX