Livsmedelsföretaget Tulip Food Company har infört nya förpackningar till sin serie med toppingprodukter. Påsarna innehåller nu hälften så mycket plast, som tidigare och har dessutom försetts med en smart återförslutningsfunktion – allt för att minska matsvinnet, och underlätta för konsumenterna.
Företaget skriver i ett pressmeddelande att den nya mjuka påsen produktionsmässigt innebär ett rejält grönt kliv framåt, eftersom den tillverkas av väldigt lite material och plastanvändningen därmed reduceras med hälften. Den smarta förslutningen gör dessutom att förpackningen lätt kan återförslutas och sparas i kyl eller frys.
”Det är ett avsevärt mer miljövänligt val än tidigare. För konsumenten blir hela användningen mer praktisk, det blir lättare att dosera rätt mängd topping och spara resten i kyl eller frys, vilket minskar matsvinnet”, säger Gabriella Lysell, marknadschef på Tulip Food Company Sverige.
Det rör sig om fyra produkter som kommer att presenteras i nya smarta återförslutningsbara påsar: Rökt skinka, kokt skinka, kalkon och salami. Från och med vecka 6 finns de nya förpackningarna ute i butik.