Trioworld nya namnet på plastkoncernen Trioplast

PUBLICERAD: 24 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Med nytt namn och ny organisation vill Trioworld leda plastfilmsindustrin inom cirkulär ekonomi och hållbara förpackningslösningar. (Bild Trioworld)|Trioplast har idag bytt namn till Trioworld.|”Vi tänker på plast på ett nytt sätt. Detta är ett nytt kapitel för koncernen”, säger Andreas Malmberg.  (Bild Trioworld)

Svenska koncernen Trioplast, med huvudsäte i Smålandsstenar och en ledande producent i Europa av polyetenfilm, byter idag namn till Trioworld.
”Ett djärvt nytt namn och ett nytt utseende”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Trioplast har idag bytt namn till Trioworld.

Det nya namnet kommer som en följd av den sammanslagning mellan Trioplast och nederländska AFP (Apeldoorn Flexible Packaging) som aviserades i november 2019 (Läs HÄR)

Trioworld skriver i meddelandet att man lanserar ett nytt namn och ett starkare engagemang att leda plastfilmsindustrin inom cirkulär ekonomi och hållbara förpackningslösningar. Koncernen, med en omsättning på 5,5 miljarder kronor, organiseras om till fem divisioner och har en djärv plan att öka innovationstakten med fokus på en cirkulär ekonomi inom plast.

”Vi på Trioworld är övertygade om att plast kan göra världen säkrare och mer hälsosam, men vi måste optimera användningen av plast och reducera våra kunders koldioxidavtryck. Den viktigaste faktorn på den här resan är användningen av återvunnen plast i vår produktportfölj. Vi har som mål att öka vår användning av återvunnen plast kraftigt. Vi satsar på en andel på över 30 procent återvunnen plast före år 2025 och en mer långsiktig målsättning på mer än 50 procent”, säger Trioworld-koncernens VD Andreas Malmberg.

”Vi tänker på plast på ett nytt sätt. Detta är ett nytt kapitel för koncernen”, säger Andreas Malmberg.  (Bild Trioworld)

Trioworld levererar polyetenfilmsprodukter för många olika förpackningsanvändningar. Kundbasen är global men med ett europeiskt fokus och Trioworld handlar inom fem divisioner: sträckfilm, industrifilm, hälso- och sjukvårdsfilm, bärkassar och konsumentförpackningar. Produktionen består av tio fabriker i Sverige, Danmark, Frankrike och Nederländerna.

”Vi har styrkan och kompetensen att göra förändringar, som framtida generationer kommer att gynnas av och samtidigt leverera bättre förpackningslösningar just nu, säger Andreas Malmberg.

I Trioworld-koncernens produktportfölj finns exempelvis en högpresterande sträckfilm för lastsäkerhet med mer än 50 procent återvunnet material efter användning, FFS-lösningar (form fill seal) baserade på återvunnen plast, förpackningsfilm med högt innehåll av återvunnen plast som är lämplig för högkvalitativa tryck, samt återvunna lösningar för personlig skyddsutrustning, som utvecklats under Corona-pandemin. Trioworld har även ett antal icke-fossila lösningar, som den högpresterande och biobaserade sträckfilmen Katan-Ex.

”Våra medarbetare är det centrala i allt vi gör och de är alla fast beslutna att driva på övergången till cirkulära produkter. Vi är experter, som förstår vad våra kunder behöver och vi tänker på plast på ett nytt sätt. Detta är ett nytt kapitel för koncernen och vi välkomnar gamla och nya kunder och intressenter att följa med på vägen mot en cirkulär ekonomi”, säger Andreas Malmberg.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax