Plastföretaget Trioplast och dotterbolaget Bengt Lundin AB i Arvika drabbades hårt, när den omdiskuterade skatten på plastbärkassar blev verklighet. Nu svarar bolaget med att lansera en ny plastbärkasse, som klarar sig undan skatten…
”Vi har fått en käftsmäll av regeringen, men har fått ny energi från den och använder denna till att vidareutvecklas”, det säger Trioplast VD Andreas Malmberg i en intervju med tidningen nord emballage.

Trioplast och dotterbolaget Bengt Lundin AB, där plastbärkassarna tillverkas, har stått för mellan 30 och 40 procent av alla plastbärkassar i Sverige och den nyligen införda skatten slog därför hårt mot produktionen.
När det blev klart, att regeringens förslag om en skatt på plastbärkassar skulle bli verklighet, så märktes detta direkt i orderböckerna hos Bengt Lundin AB. Initialt berodde detta på att många butiker bunkrade plastpåsar, innan skatten började tillämpas den 1 maj, men man räknade också med markant minskade ordervolymer framöver.
”Vi fick snabbt anpassa vår kostym efter skatten och säga upp en tredjedel av personalen i Arvika och stänga ner två av nio maskiner”, berättar Andreas Malmberg.
Men nu hoppas Trioplast och Andreas Malmberg mycket på den nya plastbärkassen, som man lanserar i dagarna och som marknadsförs brett med reklam i flera media, bland annat i TV.
Den nya bärkassen är tillverkad av tjockare plast än konventionella bärkassar och tjockleken gör att den inte är skattepliktig, enligt den nya skatten!
”Det här är en svensk produkt med nordiska, återvunna, råvaror. Den är i princip dubbelt så tjock som vanliga plastbärkassar och enligt den definition, som finns i Skatteverkets eget regelverk, är det då en bärkasse avsedd för varaktigt bruk och omfattas inte av skatten på engångs plastbärkassar”, förklarar Andreas Malmberg.
Den nya bärkassen består till 80 procent av återvunnen plast och till 20 procent av förstärkningsmaterial, som måste till för att ge hållbarhet. Påsmodellen är en så kallad Sinus-bärkasse, som Bengt Lundin AB en gång i tiden hade världspatent på. Det innebär att stället för den traditionella kassens ”hängslen”, har Sinus utstansade hål för greppet.
”Prismässigt ska den nya bärkassen ligga på samma nivå som en pappersbärkasse, så får vi bara ut budskapet till konsumenterna, så tror vi på framgång. Och förhoppningsvis kommer vi att kunna starta upp de två stängda maskinerna i Arvika igen. Vi tror också att det fortsatt kommer att finnas ett behov för den traditionella bärkassen, inte minst på exportmarknader i närområdet, så den kommer fortsatt att vara i produktion”, säger Andreas Malmberg.
Hela intervjun med Andreas Malmberg och fler nyheter om Trioplast kan du läsa i nästa nummer av nord emballage (3/2020) som utkommer inom kort.
N.B.: Här kan du se en reklamfilm om nya plastkassen som Trioplast producerat.