Trioplast följer upp succén: lanserar rosa plastsäckar

PUBLICERAD: 23 augusti 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Nu har Trioplast lanserat även en säck i rosa plast till stöd för bröstcancerforskningen.|De rosa ensilagebalarna på svenska fält har gjort succé i sommar.

I sommar har man på många svenska fält och åkrar kunnat se plastfilmproducenten Trioplasts rosa ensilagebalar, som tagits fram till förmån för bröstcancerforskningen och bröstcancerföreningarnas riksorganisation (BRO). Succén med de rosa balarna har medfört att efterfrågan på andra rosa plastprodukter ökat och nu i augusti har Trioplast därför lanserat en rosa plastsäck i samarbete med BRO. Säcken är en rosa version av den välkända K3-säcken och för varje såld rulle går fem kronor till BRO. 

Idén till att göra rosa plast till ensilagebalar kommer ursprungligen från Trioplasts leverantör på Nya Zeeland. Under sommaren 2015 tog Trioplast idén vidare till Sverige tillsammans med Lantmännen. 
De rosa balarna gjorde omedelbar succé även i Sverige, vilket resulterat i efterfrågan på fler produkter till förmån för Bröstcancerfonden. Genom att visualisera budskapet med rosa balar och säckar vill Trioplast tillsammans med sina kunder påminna fler om att bidra till forskningen.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx