I sommar har man på många svenska fält och åkrar kunnat se plastfilmproducenten Trioplasts rosa ensilagebalar, som tagits fram till förmån för bröstcancerforskningen och bröstcancerföreningarnas riksorganisation (BRO). Succén med de rosa balarna har medfört att efterfrågan på andra rosa plastprodukter ökat och nu i augusti har Trioplast därför lanserat en rosa plastsäck i samarbete med BRO. Säcken är en rosa version av den välkända K3-säcken och för varje såld rulle går fem kronor till BRO.
Idén till att göra rosa plast till ensilagebalar kommer ursprungligen från Trioplasts leverantör på Nya Zeeland. Under sommaren 2015 tog Trioplast idén vidare till Sverige tillsammans med Lantmännen.
De rosa balarna gjorde omedelbar succé även i Sverige, vilket resulterat i efterfrågan på fler produkter till förmån för Bröstcancerfonden. Genom att visualisera budskapet med rosa balar och säckar vill Trioplast tillsammans med sina kunder påminna fler om att bidra till forskningen.