Trendiga matförpackningar tema i årets PIDA-tävling

PUBLICERAD: 8 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Nu är det åter dags för PIDA – den prestigefyllda designtävlingen för franska

Dags igen för designtävlingen PIDA (Packaging Impact Design Award) där studenter i Frankrike, Tyskland och Sverige deltager.  Årets tema i PIDA är ”Style And Smart On the Go”. Utmaningen för de blivande förpackningsdesigners som deltar består i att skapa ett koncept kring mat ute på stan – en uppgift som utgår från trender, nya livsstilar och en ökad medvetenhet om mat.
Vinnarna i svenska PIDA presenteras på Fotografiska i Stockholm den 16 juni. Tävlingen arrangeras av BillerudKorsnäs, som med PIDA vill driva utvecklingen inom förpackningsdesign och samtidigt skapa en mötesplats för industrin och skolorna.

”Årets tema binder samman flera tydliga trender. Livstempot ökar och ställer krav på hög tillgänglighet och förmåga att utnyttja tid. En annan trend är större efterfrågan på grönare, mer medveten och mer sofistikerad mat. Mosbrickans tid är förbi. Det man äter i farten ska vara gott, snyggt och funktionellt. I årets PIDA ska designstudenterna skapa ett koncept inklusive förpackningen där alla delar finns med”, säger Agneta Rognli, Marketing Manager på BillerudKorsnäs.

Årets uppdrag i PIDA handlar om att skapa en ny modern nisch vid sidan av traditionella take-away, gatukök och korvkiosker, och skapa ett koncept (packa, ta med sig, äta mat) som är rätt i tiden för 2015. Några grundregler: Förpackningen ska vara gjord av förpackningskartong från BillerudKorsnäs. Den ska vara innovativ, funktionell och användarvänlig till sin konstruktion och genomtänkt från miljösynpunkt och ur ett produktionsperspektiv.

”Intresset för PIDA bara växer. Eventen har blivit något av en årets höjdpunkt för både industrin och skolorna. Det är en viktig mötesplats. Branschfolket kommer till de årliga seminarierna för att få inspiration och nya idéer från en ny generation förpackningsdesigners medan studenterna får chans att visa upp sina kreationer och få feedback av potentiella arbetsgivare. För oss är satsningen på PIDA ett sätt att medverka till utvecklingen inom förpackningskonstruktion och förpackningsdesign”, säger Agneta Rognli.

BillerudKorsnäs arrangerar PIDA i samarbete med universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland och Sverige. Tävlingen är ett obligatoriskt kursmoment, som ger studenterna tillfälle att bekanta sig med riktigt bra kartongmaterial, samtidigt som de får jobba i skarpa projekt, som har samma förutsättningar och regler som ett autentiskt designuppdrag.

PIDA-juryn består av flera framträdande branschprofiler – designers, konverterare, företrädare för stora varumärken och för fackpress. Priser delas ut i fyra kategorier: ”Winner All Categories”, ”Best Level of Shelf Impact”, ”Best Level of Innovation” och ”Best Level of User-friendliness

I samband med prisutdelningen arrangeras även ett seminarium med intressanta talare och experter som delar med sig av sin kunskap i dagsaktuella ämnen.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy