Tredubbelt designguld till Oatlys ”Wow! No Cow!”

PUBLICERAD: 11 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Oatlys förpackningar och kampanjen ”Wow” No Cow!” tog hem tre guld i Svenska Designpriset.

När utmärkelserna i Svenska Designpriset delades ut i förra veckan gick inte mindre än tre guldmedaljer till reklam- och designbyrån Forsman & Bodenfors, som utformat förpackningarna och marknadsföringen för Oatlys havredrycksprodukter, vilka lanserats under mottot ”Wow! No Cow!”.

De tre guldmedaljerna erövrades i kategorierna förpackning, grafisk identitet och rörlig bild/film.

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som är öppen för alla. Tävlingen arrangeras av Batteri Kommunikation AB. Tävlingen skall ge alla som arbetar med grafisk design och formgivning möjlighet att delta med sina alster

För att alla skall ha möjlighet att delta är tävlingen indelad i avdelningarna Print, Webb, Device, Bild, Event och Produkt med kategorier och underkategorier. Sammanlagt blir det 25 olika tävlingskategorier. Dessutom utdelas Juryns pris samt priset Årets Våghals.

Oatlys förpackningsdesign och visuella identitet har tidigare vunnit flera utmärkesler, bland annat ett guld och tre silver i Guldägget, brons i Eurobest samt silver och brons i tävlingen Design.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback