Toyota investerar i produktion av 100 % växtbaserad PET

PUBLICERAD: 6 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Den 25 meter höga testanläggningen TCat-8 har uppförts i Silsbee

Toyota Tsusho, som är den japanska storkoncernen Toyotas speciella handelsbolag, har gått in som investerare i USA-baserade teknologiföretaget Anellotech, som är specialiserade på utveckling och produktion av biobaserade baskemikalier och biomaterial.
Investeringsbeloppet, som ingen av parterna vill precisera, ska användas för att utveckla Anellotechs Bio-TCat-teknik, som används för produktion av bioplaster, och Anellotech hoppas nu att man med tekniken ska kunna producera 100 procent växtbaserad PET i stor skala. 

Anellotechs Bio-TCat-teknik innebär att icke-ätliga biomassor omvandlas till bioplastråvaror som bensen, toulen och andra xylener. Att tillverka hundra procentigt växtbaserad PET i stor, kommersiell skala, har hittills ingen bioplasttillverkare lyckats med och om Anellotech med hjälp av Toyota klarar av detta, så väntar en lukrativ global marknad på dem. År 2023 beräknas nämligen den globala marknaden för biobaserad PET ha ett värde av 13 miljarder US- dollar eller motsvarande cirka 112 miljarder kronor. En stor del av denna växt-PET-marknad förväntas bestå av dryckesförpackningar och andra livsmedelsförpackningar.

Toyota Tsushos investeringar har bland annat använts av Anellotech för att bygga en stor testanläggning i Silsbee, Texas. Syftet med den 25 meter höga testanläggningen, som kallas TCat-8, är att bekräfta lönsamheten och lämpligheten hos Bio-TCat-tekniken att även kunna fungera i stor skala.

”Testkörningarna i TCat-8 har redan genererat sådan information som behövs för att utforma kommersiella anläggningar, som kan producera 100 procent växtbaserad PET”, säger David Sudolsky, ordförande och VD för Anellotech.

Förutom Toyota Tsusho har även globala dryckesproducenten Suntory, som bland annat äger varumärkena Schweppes, Jim Beam, m fl., investerat i Anellotechs Bio-TCat-teknik och Suntory, som redan använder en del växtbaserad PET i sina mineralvattensflaskor under varumärket Tennensui, hoppas nu att med hjälp av Bio-TCat-tekniken kunna lansera flaskor bestående av hundra procent bio-PET.

”Vi räknar med att ha licens för att starta en första storskalig Bio-TCat-anläggning för kommersiell produktion av 100-procentigt växtbaserad PET innan utgången av det här decenniet”, säger David Sudolsky.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson