Varumärket Santa Maria, som ägs av finska Paulig Group, lanserar en ny tortillaförpackning, där en del av plasten bytts ut mot papper, vilket ger en besparing på 150 ton plast. Den nya förpackningen ger också en minskad klimatpåvekan med 35 procent jämfört tidigare förpackning, enligt beräkningar gjorda av IVL Svenska Miljöinstitutet.

”Självklart ger det extra positiv effekt, när vi genomför betydande förändringar på en storsäljare som Santa Maria tortillas. Genom att byta ut en del av plasten mot papper på ovansidan av förpackningen, minskar vi mängden plast med 150 ton. Och det här är bara början. Vi jobbar aktivt för att kunna erbjuda ännu bättre förpackningar till både tortillas och andra produkter”, säger Jenny Odéhn Hejdenberg, Head of Brand & Portfolio på Paulig.
Tortillas är en av Pauligs populäraste produkter och varje år säljs cirka 370 miljoner Santa Maria tortillas. De största marknaderna är Sverige och Norge, men Santa Maria tortillas går också på export till ett flertal länder.
”Till år 2025 ska vi ha ersatt eller tagit bort minst 25 procent av plasten i vårt produktsortiment och 100 procent av våra förpackningar ska vara gjorda av återvunnet, återvinningsbart eller förnybart material”, säger Therese Arvidsjö, som är Sustainability Manager på Paulig.
Santa Maria tortillas i den nya delvis pappersbaserade förpackningen finns i butik i Sverige från vecka 34.