I Finland har livsmedelsföretaget Paulig Group tillsammans med butikskedjan K Group och mode- och designföretaget Globe Hope genomfört ett halvårslångt försök, där man samlat in tomma flexibla kaffeförpackningar och omvandlat dessa till unika modeaccessoarer!
Ett halvdussin K-butiker deltog i försöket, som inleddes i juni 2019, och under sex månader samlades inte mindre än 25.000 tomma kaffeförpackningar in.
”Det var fantastiskt att se hur ivriga konsumenterna var att lämna sina tomma kaffepaket till butikernas återvinningskärl. Vi fick mer material än väntat och vi tackar alla som deltog i återvinningspiloten”, säger Kati Kyllönen, marknadschef på Paulig.
De tomma påsarna, som samlats in i butikerna, skickades sedan vidare till Globe Hope, som under senhösten 2019 omvandlade dem till åtta unika och annorlunda modeaccessoarer. Bland produkter, som tillverkades av de tomma kaffepaketen, kan nämnas eleganta kuvertväskor, slitstarka shoppingväskor, pennfodral och plånböcker. Produkterna finns nu till försäljning i de deltagande K-butikerna i Finland samt via Pauligs on-line-butik.
”Även en del äldre och ovanliga kaffeförpackningar kom in vid insamlingen och har återanvänts i Globe Hopes produkter, vilket gör vissa av dem riktigt unika och one-of-a-kind”, berättar Kati Kyllönen.
Insamlingsprojektet är nu över, men Paulig hoppas att konsumenterna i fortsättningen slänger sina tomma kaffeförpackningar i kärlen för plaståtervinning.
”Under testperioden var det många konsumenter som uppskattade att de fick veta att de tomma kaffeförpackningarna kan sorteras som plast”, säger Kati Kyllönen.