Tomma kaffeförpackningar blev till unika modeaccessoarer!

PUBLICERAD: 24 januari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Linaroosa Kanth, en av Pauligs ”kaffeambassadörer”, sorterar en del av de 25.000 tomma kaffeförpackningarna som samlades in under testperioden. (Bild Paulig)|De tomma flexibla kaffepåsarna omvandlades till väskor, plånböcker, pennfodral och andra accessoarer. (Bild Paulig)

I Finland har livsmedelsföretaget Paulig Group tillsammans med butikskedjan K Group och mode- och designföretaget Globe Hope genomfört ett halvårslångt försök, där man samlat in tomma flexibla kaffeförpackningar och omvandlat dessa till unika modeaccessoarer!

Ett halvdussin K-butiker deltog i försöket, som inleddes i juni 2019, och under sex månader samlades inte mindre än 25.000 tomma kaffeförpackningar in.

”Det var fantastiskt att se hur ivriga konsumenterna var att lämna sina tomma kaffepaket till butikernas återvinningskärl. Vi fick mer material än väntat och vi tackar alla som deltog i återvinningspiloten”, säger Kati Kyllönen, marknadschef på Paulig.

De tomma flexibla kaffepåsarna omvandlades till väskor, plånböcker, pennfodral och andra accessoarer. (Bild Paulig)

De tomma påsarna, som samlats in i butikerna, skickades sedan vidare till Globe Hope, som under senhösten 2019 omvandlade dem till åtta unika och annorlunda modeaccessoarer. Bland produkter, som tillverkades av de tomma kaffepaketen, kan nämnas eleganta kuvertväskor, slitstarka shoppingväskor, pennfodral och plånböcker. Produkterna finns nu till försäljning i de deltagande K-butikerna i Finland samt via Pauligs on-line-butik.

”Även en del äldre och ovanliga kaffeförpackningar kom in vid insamlingen och har återanvänts i Globe Hopes produkter, vilket gör vissa av dem riktigt unika och one-of-a-kind”, berättar Kati Kyllönen.

Insamlingsprojektet är nu över, men Paulig hoppas att konsumenterna i fortsättningen slänger sina tomma kaffeförpackningar i kärlen för plaståtervinning.

”Under testperioden var det många konsumenter som uppskattade att de fick veta att de tomma kaffeförpackningarna kan sorteras som plast”, säger Kati Kyllönen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax