Tomater packas i kartong förstärkt med tomatfibrer

PUBLICERAD: 8 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Kanadensiska Pure Hothouse Foods säljer nu tomater i tomatfiberförstärkta solidkartongtråg|som man kallar Cloud 9.

Holländska kartongförpackningsleverantören Solidus Solutions har utvecklat en annorlunda frukt-och-grönt-förpackning, där man förstärker solidkartongen med växtfibrer från tomatplantor!
Ett kanadensiskt och ett franskt frukt-och-grönt-företag har nu börjat använda de nya förpackningarna, som dessutom vunnit pris i Packaging Europe Sustainability Awards 2016.

Solidus Solutions tillverkar sina tomatfiberförstärkt kartongförpackningar i två varianter, dels som transportemballage, dels som konsumentförpackningar. Transportförpackningarna finns för vikter från 1,5 kilo till 10 kilo och konsumentförpackningarna erbjuds för produktvikterna 250 och 500 gram. 

Kanadensiska Pure Hothouse Foods Inc., som producerar växthusdrivna grönsaker och sallad, har nu börjat använda Solidus Solutions förpackningar till sitt sortiment av småtomater. Pure Hothouses produkter marknadsförs och säljs över hela Nordamerika under varumärket Pure Flavor®.

Ett annat frukt- och-grönt-företag, som börjat använda de tomatfiberförstärkta kartongförpackningarna är Idyl, som är beläget i södra Frankrike och som producerar tomater och meloner samt Medelhavstypiska frukter, grönsaker och örter. Idyl marknadsför såväl egna produkter som sallader från Provence samt andra grönsaker och frukter under varumärket Tribu Ecolo.

Idyl har utvecklat en avdelning, som är helt specialiserad på marknadsföring av ekologiska frukt- och grönsaksprodukter, och man anser att Solidus Solutions förpackningar av solidkartong förstärkt med växtfibrer från tomatplantor passar perfekt till Idyls image och strategi att verka för en hållbar utveckling.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM