I den årliga tävlingen European Carton Excellence Award tog en tomatförpackning i kartong från Stora Enso hem den prestigefyllda utmärkelsen ”Carton of the Year”.
Den vinnande kartongförpackningen är designad och konverterad av Rutgers Printing & Packaging Solutions. Varumärkesägare är nederländska Greenco Support B.V.

Vinnarna i årets European Carton Excellence Award, som traditionsenligt arrangerades av kartongorganisationerna Pro Carton och ECMA, presenterades vid en högtidlig prisceremoni i polska Kraków den 15 september i samband med ECMA:s årliga kongress.
Årets tävling var den 26:e i ordningen och det var inte bara första gången prisceremonin hölls i Polen, det var också ett efterlängtat event efter två års inställda fysiska prisceremonier på grund av Corona-pandemin.

Förutom prestigeutmärkelsen ”Carton of the Year” delades priser ut i kategorierna Sustainability, Innovation, General Packaging, Virgin Fibre, General Packaging, Recycled Fibre, Food & Drink Packaging, Virgin Fibre och Food & Drink Packaging, Recycled Fibre samt specialpriset ”Publikens pris” där intresserade kunnat rösta på sina favoriter via nätet. Publikfavorit i år blev en annorlunda, sfärisk adventskalender med chokladkonfekt i luckorna. Den är tillverkad i kartong från BillerudKorsnäs och konverterad av Ducaju för varumärkesägaren, den franska chokladkedjan La maison du Chocolat.
Utöver vinnarna i de olika kategorierna delas det även ut Platinum– och Gold-utmärkelser till tävlingsbidrag som juryn bedömde som särskilt framstående och som därför förtjänade särskilt erkännande.
Bland de vinnande förpackningarna (kategorivinnare plus platinum och gold) dominerade nordiska kartongmaterial från Stora Enso (7), BillerudKorsnäs (3), Holmen Iggesund (2) och Metsä Board (2).
Här nedan presenterar vi bilder och kortfattad info om kategorivinnarna.