Tomater i Stora Enso-kartong tog hem ”Carton of the Year”

PUBLICERAD: 19 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Den här tomatförpackningen, tillverkad i kartong från Stora Enso, vann den prestigefyllda utmärkelsen ”Carton of the Year”. (Bild Pro Carton)|Samlingsbild med alla glada vinnare i årets European Carton Excellence Award. (Bild Pro Carton)|En annorlunda, sfärisk adventskalender med chokladkonfekt i ”luckorna” blev publikfavorit. Kartong från BillerudKorsnäs. (Bild Pro Carton)

I den årliga tävlingen European Carton Excellence Award tog en tomatförpackning i kartong från Stora Enso hem den prestigefyllda utmärkelsen ”Carton of the Year”.

Den vinnande kartongförpackningen är designad och konverterad av Rutgers Printing & Packaging Solutions. Varumärkesägare är nederländska Greenco Support B.V.

Samlingsbild med alla glada vinnare. (Bild Pro Carton)

Vinnarna i årets European Carton Excellence Award, som traditionsenligt arrangerades av kartongorganisationerna Pro Carton och ECMA, presenterades vid en högtidlig prisceremoni i polska Kraków den 15 september i samband med ECMA:s årliga kongress.

Årets tävling var den 26:e i ordningen och det var inte bara första gången prisceremonin hölls i Polen, det var också ett efterlängtat event efter två års inställda fysiska prisceremonier på grund av Corona-pandemin.

En annorlunda, sfärisk adventskalender blev publikfavorit.  (Bild Pro Carton)

Förutom prestigeutmärkelsen ”Carton of the Year” delades priser ut i kategorierna Sustainability, Innovation, General Packaging, Virgin Fibre, General Packaging, Recycled Fibre, Food & Drink Packaging, Virgin Fibre och Food & Drink Packaging, Recycled Fibre samt specialpriset ”Publikens pris” där intresserade kunnat rösta på sina favoriter via nätet. Publikfavorit i år blev en annorlunda, sfärisk adventskalender med chokladkonfekt i luckorna. Den är tillverkad i kartong från BillerudKorsnäs och konverterad av Ducaju för varumärkesägaren, den franska chokladkedjan La maison du Chocolat.

Utöver vinnarna i de olika kategorierna delas det även ut Platinum– och Gold-utmärkelser till tävlingsbidrag som juryn bedömde som särskilt framstående och som därför förtjänade särskilt erkännande.

Bland de vinnande förpackningarna (kategorivinnare plus platinum och gold) dominerade nordiska kartongmaterial från Stora Enso (7), BillerudKorsnäs (3), Holmen Iggesund (2) och Metsä Board (2).

Här nedan presenterar vi bilder och kortfattad info om kategorivinnarna.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax