Danska detaljhandelskedjan Tigers vattenflaska ”Hej haj” har tilldelats pris i prestigefyllda designtävlingen iF Design Award 2016. Priset delades ut vid en ceremoni i München.
De senaste åren har Tigers designteam utvecklat och designat flera av kedjans egna produkter, vilka säljs i de nästan 600 butiker, fördelade på 28 länder, som ingår i Tiger-kedjan.
Igenom åren har Tiger sålt hundratusentals med flaskor med källvatten av andra märken, men i fjol sommar beslöt man att lansera ett eget källvatten och därför designade man en helt egen vattenflaska.
Resultatet blev den uppmärksammade plastflaskan ”Hej haj”, som är försedd med ett genomskinligt ”fönster” i etiketten, genom vilket konsumenten kan se in i vattnet i flaskan. Och på andra sidan etiketten är en bild av en haj, som till synes simmar omkring i vattnet..!
”Vi ville göra en vattenflaska, som inte var något annat än just det – en flaska med vatten. Och hajen, som ´simmar´ där inne är en kul effekt, som får många att dra på smilbanden!”, säger designern Marlene Frølund.