Tidningen nord emballage köper Svenska Livsmedel!

PUBLICERAD: 14 augusti 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Svenska Livsmedel får en ännu starkare bevakning av hela värdekedjan inom livsmedelproduktion”, säger Bo Wallteg (överst) som är chefredaktör för nord emballage. Carina Malm (mitten) är ny chefredaktör för Svenska Livsmedel efter Lennart Wikström (underst) som nu blir Senior Editor.

Tidningen nord emballage har köpt Svenska Livsmedel av Tejarps Förlag AB. Svenska Livsmedel grundades år 1998 och har sedan dess speglat och varit med och påverkat branschens utveckling och får nu en ännu starkare bevakning av hela värdekedjan inom livsmedelproduktion.  

Svenska Livsmedel har genom åren beskrivit utvecklingen från jord till bord, från forskning till praktik. Vi har för avsikt att fortsätta med det, men även att utveckla tidningen ytterligare med bevakning av värdekedjans många led”, säger Bo Wallteg, som är chefredaktör på nord emballage.

Cirka 70 procent av alla förpackningar används av livsmedelsindustrin och kombinationen förpacknings- och livsmedelstidning ger intressanta synergieffekter både redaktionellt och marknadsmässigt. 

”Vi lever i en digital värld och nu ser vi till att tidningen tar steget in i den genom att etablera en sida med dagliga nyheter, livsmedelsnyheter.se med tillhörande nyhetsbrev, samtidigt som det redan är möjligt att läsa hela tidningen digitalt”, säger Bo Wallteg. 

”Vi har dessutom knutit ett nära samarbete med externa organisationer som Livsmedelsakademin och Kvalitet Online, samarbeten som kommer att stärka oss ytterligare”.

Ny chefredaktör för Svenska Livsmedel är Carina Malm, som har mångårig erfarenhet som livsmedelsredaktör och är ett känt namn i branschen. Lennart Wikström, som varit chefredaktör och via Tejarps Förlag ägare fram till nu, kommer fortsatt att vara aktiv i det redaktionella innehållet, men nu i rollen som Senior Editor. Det innebär att Svenska Livsmedel har en oöverträffad redaktionell kompetens.

”Tejarps Förlag har under en tid utvärderat Svenska Livsmedels framtid och när vi kom i kontakt med nord emballage och tog del av deras tankar och idéer insåg vi att det här var rätt väg att gå för produkten. Därför var beslutet inte svårt att fatta. Jag ser en spännande framtid för tidningen, som jag kommer att fortsätta att vara en del av”, säger Lennart Wikström.

Svenska Livsmedel kommer också att bredda sin plattform genom att aktivt satsa på att utveckla seminarier och event/mötesplatser för livsmedelsindustrin.

För frågor och ytterligare information kontakta gärna
Bo Wallteg, nord emballage, 0703-207163, bo@nordemballage.se
Lennart Wikström, Tejarps Förlag AB 070-8472408, lennart@tejarp.se

————————————————————
Tejarps Förlag AB grundades 2001 och ger ut branschtidningar inom lantbruk, trädgård, landskap, livsmedel och turism. Förlaget är dessutom delägare i Magasinet Skåne.

Trade Promotion Förlag AB driver sedan 2002 tidningen nord emballage som är en av världens äldsta tidningar med inriktning på förpackningsindustrin. nord emballage har kontinuerligt bevakat och informerat om industrin sedan 1934. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker