Thinfilm i global allians om NFC-teknik i detaljhandeln

PUBLICERAD: 25 januari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”NFC-lösningar i detaljhandeln är ett kraftfullt verktyg för konsumenterna”

Norska plastelektronikföretaget Thin Film Electronics ASA (Thinfilm), som bland annat utvecklar och tillverkar smarta elektroniska plastetiketter, har ingått en global allians med internationella företaget Tata Consulting Services (TCS) om användande av Thinfilms NFC-teknologi i dagligvaru- och detaljhandel.

Med alliansen startar de båda företagen ett projekt, som man kallar ”Next Experience in Retail” och som innebär att man ska kombinera Thinfilms NCF-teknologi med TCS portfölj av affärslösningar för detaljhandeln. Enligt samarbetsavtalet ska TCS bädda in Thinfilms tryckta elektroniklösningar NFC OpenSense och NFC Barcode i sina koncept TCS OmniStore och TCS Optumera Suite of Products.

I praktiken innebär det att försäljningsställen kommer att förses med interaktiva hyllkantsetiketter med NFC-teknik, där kunderna med hjälp av smarta telefoner kan få information, erbjudanden, tips och meddelanden, som påverkar köpbeslut. Handeln och varumärkesägarna kan i sin tur dra nytta av samspelet mellan kund och produkt, eftersom detta fångas upp av TCS Omnistore och skickas till molnet för analys

”NFC-lösningar i detaljhandeln är ett kraftfullt verktyg för konsumenterna och kan bokstavligen ändra kundens köpbeslut”, säger Thinfilms VD Davor Sutija.

—————————————————-
Thinfilm har huvudkvarter i Oslo samt en utvecklings- och produktionsenhet i Linköping. Företaget har även en utvecklings-, produktions- och affärsenhet i San José, Kalifornien och ett försäljningskontor i Tokyo. Dessutom har man sedan tidigare en tillverkningspartner i det sydkoreanska företaget InkTec i Pyongtaek.
Thinfilmhar också under senare år inlett olika former av samarbete och partnerskap med olika typer av företag och branscher, bland annat elektronikjätten Flextronics och förpackningskoncernen Bemis samt identifierings- och säkerhetskoncernen Brady Corporation.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance