Norska plastelektronikföretaget Thin Film Electronics ASA (Thinfilm), som bland annat utvecklar och tillverkar smarta elektroniska plastetiketter, har ingått en global allians med internationella företaget Tata Consulting Services (TCS) om användande av Thinfilms NFC-teknologi i dagligvaru- och detaljhandel.
Med alliansen startar de båda företagen ett projekt, som man kallar ”Next Experience in Retail” och som innebär att man ska kombinera Thinfilms NCF-teknologi med TCS portfölj av affärslösningar för detaljhandeln. Enligt samarbetsavtalet ska TCS bädda in Thinfilms tryckta elektroniklösningar NFC OpenSense och NFC Barcode i sina koncept TCS OmniStore och TCS Optumera Suite of Products.
I praktiken innebär det att försäljningsställen kommer att förses med interaktiva hyllkantsetiketter med NFC-teknik, där kunderna med hjälp av smarta telefoner kan få information, erbjudanden, tips och meddelanden, som påverkar köpbeslut. Handeln och varumärkesägarna kan i sin tur dra nytta av samspelet mellan kund och produkt, eftersom detta fångas upp av TCS Omnistore och skickas till molnet för analys
”NFC-lösningar i detaljhandeln är ett kraftfullt verktyg för konsumenterna och kan bokstavligen ändra kundens köpbeslut”, säger Thinfilms VD Davor Sutija.
—————————————————-
Thinfilm har huvudkvarter i Oslo samt en utvecklings- och produktionsenhet i Linköping. Företaget har även en utvecklings-, produktions- och affärsenhet i San José, Kalifornien och ett försäljningskontor i Tokyo. Dessutom har man sedan tidigare en tillverkningspartner i det sydkoreanska företaget InkTec i Pyongtaek.
Thinfilmhar också under senare år inlett olika former av samarbete och partnerskap med olika typer av företag och branscher, bland annat elektronikjätten Flextronics och förpackningskoncernen Bemis samt identifierings- och säkerhetskoncernen Brady Corporation.