Thinfilm i global allians om NFC-teknik i detaljhandeln

PUBLICERAD: 25 januari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”NFC-lösningar i detaljhandeln är ett kraftfullt verktyg för konsumenterna”

Norska plastelektronikföretaget Thin Film Electronics ASA (Thinfilm), som bland annat utvecklar och tillverkar smarta elektroniska plastetiketter, har ingått en global allians med internationella företaget Tata Consulting Services (TCS) om användande av Thinfilms NFC-teknologi i dagligvaru- och detaljhandel.

Med alliansen startar de båda företagen ett projekt, som man kallar ”Next Experience in Retail” och som innebär att man ska kombinera Thinfilms NCF-teknologi med TCS portfölj av affärslösningar för detaljhandeln. Enligt samarbetsavtalet ska TCS bädda in Thinfilms tryckta elektroniklösningar NFC OpenSense och NFC Barcode i sina koncept TCS OmniStore och TCS Optumera Suite of Products.

I praktiken innebär det att försäljningsställen kommer att förses med interaktiva hyllkantsetiketter med NFC-teknik, där kunderna med hjälp av smarta telefoner kan få information, erbjudanden, tips och meddelanden, som påverkar köpbeslut. Handeln och varumärkesägarna kan i sin tur dra nytta av samspelet mellan kund och produkt, eftersom detta fångas upp av TCS Omnistore och skickas till molnet för analys

”NFC-lösningar i detaljhandeln är ett kraftfullt verktyg för konsumenterna och kan bokstavligen ändra kundens köpbeslut”, säger Thinfilms VD Davor Sutija.

—————————————————-
Thinfilm har huvudkvarter i Oslo samt en utvecklings- och produktionsenhet i Linköping. Företaget har även en utvecklings-, produktions- och affärsenhet i San José, Kalifornien och ett försäljningskontor i Tokyo. Dessutom har man sedan tidigare en tillverkningspartner i det sydkoreanska företaget InkTec i Pyongtaek.
Thinfilmhar också under senare år inlett olika former av samarbete och partnerskap med olika typer av företag och branscher, bland annat elektronikjätten Flextronics och förpackningskoncernen Bemis samt identifierings- och säkerhetskoncernen Brady Corporation.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024