The Silent Salesman: Absolut, Mintel och Marks & Spencer på talarlistan!

PUBLICERAD: 25 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Ett urval produkter som ingår i utbudet från Absolut Company och huvudägaren Pernod Ricard.|Brittiska trendinstitutet Mintel ger en översikt över aktuella globala förpackningstrender.

30 maj arrangerar tidningen nord emballage ett seminarium i Stockholm, som handlar om hur varumärkesägare kan få förpackningen att på allvar ta rollen som säljare på butikshyllan. Nya på talarlistan är det globalt välkända trendinstitutet Mintel samt minst lika välkända Absolut Company.

Att förpackningen spelat en viktig roll för byggandet av Absoluts varumärke är ju väl känt och ställt utom allt tvivel. Saskia Neuman, som är ansvarig för tävlingen Absolut Award, kommer att berätta på seminariet hur The Absolute Company arbetar med sitt varumärkesbyggande.

Mintel, som har basen i England, kommer att finnas på plats och inleda dagen med en översikt över de globala trender man spårat och som just nu påverkar förpackningar. Man kommer att ta upp ämnen som “The Union of Package Structure and Branding”, “The Face & Role of Packaging On-line”, “Packaging Gets Smart, Active, and Intelligent”, “The Experience of Packaging” och “Extend My Brand” – idel områden, som är viktiga att ha med sig, när man ser på sina förpackningar nu och i den nära framtiden.

Vi kommer också att få lyssna till Sofia Erixson från Orkla Foods, som vid sidan av sitt jobb som förpackningsdesigner även driver en blogg på temat förpackningar.

Sedan tidigare finns även Kevin Vyse från Marks & Spencer, Michael Meier från Schindler Partner, Sandra Planeta Sonnerup från Planeta Design, Magnus Iversen från Göteborgstryckeriet och Erik Elvingsson Hedén från SB Insight på programmet. 

Mer info finns på www.packseminars.com där du också anmäler dig.

 

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback