Tetra Paks förpackningar blir fullskaliga digitala databärare

PUBLICERAD: 5 april 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Tetra Paks uppkopplade plattform gör dryckesförpackningar till interaktiva informationskanaler, fullskaliga databärare och digitala verktyg.

Hannovermässan, som avslutas i dag, 5 april, har Tetra Pak lanserat en uppkopplad förpackningsplattform, som förvandlar kartongbaserade dryckesförpackningar för mjölk och juice till interaktiva informationskanaler, fullskaliga databärare och digitala verktyg.

I en pressrelease skriver Tetra Pak att den uppkopplade förpackningsplattformen kommer att ge nya fördelar till livsmedelsproducenter, återförsäljare och konsumenter. I enlighet med trenderna inom Industry 4.0 bygger konceptet på digitalt tryck, kodgenerering, datahantering, etc.

I producentledet kommer den nya plattformen att möjliggöra spårbarhet som förbättrar produktion, kvalitetskontroll och försörjningskedja. Det blir möjligt att spåra och följa en produkts historia och geografiska väg och på så sätt övervaka och åtgärda eventuella problem.

För återförsäljarna kommer den uppkopplade förpackningen att erbjuda större synlighet genom försörjningskedjan och möjlighet till realtidsinformation. Distributörer kommer att kunna övervaka leveransprestanda, följa förpackningarnas lagerhantering och bli varnade om problem uppstår.

I sista ledet, dvs. ute hos konsumenterna, kommer den uppkopplade dryckesförpackningen att ge användaren tillgång till stora mängder information, som kan röra allt från var produkten är tillverkad och från vilken gård ingredienserna kommer till var förpackningen kan lämnas till återvinning.

”Med den här plattformen ger vi våra kunder möjligheter att få mer värde från förpackningarna än tidigare. Det handlar inte bara om produktskydd och funktionalitet utan också om uppkoppling och det faktum att förpackningens framtida tveklöst är digital. Den här lanseringen är ett stort steg mot en verkligt intelligent förpackning!”, säger Ivan Nesterenko, som är chef för området Cross Portfolio inom Tetra Pak.

Tetra Pak skriver i sitt pressmeddelande att man tillsammans med kunder inom mjölk, juice, etc. genomfört lyckade pilottester med de nya uppkopplade förpackningarna. Testerna har genomförts i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska Republiken och Indien.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah