Tetra Paks förpackningar blir fullskaliga digitala databärare

PUBLICERAD: 5 april 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Tetra Paks uppkopplade plattform gör dryckesförpackningar till interaktiva informationskanaler, fullskaliga databärare och digitala verktyg.

Hannovermässan, som avslutas i dag, 5 april, har Tetra Pak lanserat en uppkopplad förpackningsplattform, som förvandlar kartongbaserade dryckesförpackningar för mjölk och juice till interaktiva informationskanaler, fullskaliga databärare och digitala verktyg.

I en pressrelease skriver Tetra Pak att den uppkopplade förpackningsplattformen kommer att ge nya fördelar till livsmedelsproducenter, återförsäljare och konsumenter. I enlighet med trenderna inom Industry 4.0 bygger konceptet på digitalt tryck, kodgenerering, datahantering, etc.

I producentledet kommer den nya plattformen att möjliggöra spårbarhet som förbättrar produktion, kvalitetskontroll och försörjningskedja. Det blir möjligt att spåra och följa en produkts historia och geografiska väg och på så sätt övervaka och åtgärda eventuella problem.

För återförsäljarna kommer den uppkopplade förpackningen att erbjuda större synlighet genom försörjningskedjan och möjlighet till realtidsinformation. Distributörer kommer att kunna övervaka leveransprestanda, följa förpackningarnas lagerhantering och bli varnade om problem uppstår.

I sista ledet, dvs. ute hos konsumenterna, kommer den uppkopplade dryckesförpackningen att ge användaren tillgång till stora mängder information, som kan röra allt från var produkten är tillverkad och från vilken gård ingredienserna kommer till var förpackningen kan lämnas till återvinning.

”Med den här plattformen ger vi våra kunder möjligheter att få mer värde från förpackningarna än tidigare. Det handlar inte bara om produktskydd och funktionalitet utan också om uppkoppling och det faktum att förpackningens framtida tveklöst är digital. Den här lanseringen är ett stort steg mot en verkligt intelligent förpackning!”, säger Ivan Nesterenko, som är chef för området Cross Portfolio inom Tetra Pak.

Tetra Pak skriver i sitt pressmeddelande att man tillsammans med kunder inom mjölk, juice, etc. genomfört lyckade pilottester med de nya uppkopplade förpackningarna. Testerna har genomförts i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska Republiken och Indien.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker