Tetra Pak: Över 500 miljarder FSC-märkta förpackningar!

PUBLICERAD: 30 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Tetra Pak har nu levererat över 500 miljarder vätskekartongförpackningar, märkta med Forest Stewardship Council-logotypen. (Bild Tetra Pak)|Mario Abreu är Tetra Paks globala miljöchef.(Bild Tetra Pak)

Tetra Pak meddelar att man nu har levererat över 500 miljarder vätskekartongförpackningar, märkta med Forest Stewardship Council-logotypen.

Tetra Pak skriver i en pressrelease att detta är en betydande milstolpe i företagets strategi att främja ansvarsfulla källor och bidra till en cirkulär ekonomi med låga koldioxidutsläpp.

Sedan Tetra Pak år 2007 lanserade världens första FSC-märkta förpackningar tillsammans med brittiska kedjan Sainsbury’s, har antalet vätskekartongförpackningar med FSC-loggan ökat för varje år och accelererat kraftig de senaste tre åren.

Enligt Tetra Pak har miljön och miljöfrågorna blivit allt viktigare för konsumenterna och företagets senaste miljöforskning visar att det finns en ständigt växande trend för miljöfrågor hos dagens konsumenter. Varannan konsument tittar nu efter miljömärkningar på de produkter de köper. År 2013 var det 37 procent av konsumenterna som letade miljölogotyper, när de handlade – i år har den siffran växt till 54 procent, enligt Tetra Pak Environment Research 2019.

Mario Abreu är Tetra Paks globala miljöchef.(Bild Tetra Pak)

FSC-logotypen är allmänt erkänd som den högsta globala certifieringsstandarden för skogsförvaltning och gör det möjligt för konsumenter att välja varumärken, som är engagerade i ett hållbart skogsbruk. På global basis har 30 procent av konsumenterna sett eller hört talas om FSC-märket, också enligt Tetra Pak Environment Research 2019.

”Sedan vi uppnått full ´FSC Chain of Custody´-certifiering för alla våra produktionsenheter, kan vi leverera FSC-märkta förpackningar från var som helst i världen. Och framöver kommer vi att se till att varje leverantör åtar sig att öka och upprätthålla FSC-certifierade volymer över 70 procent”, säger Tetra Paks globala miljö- och uthållighetsdirektör Mario Abreu.

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se