Tetra Pak meddelar att man nu har levererat över 500 miljarder vätskekartongförpackningar, märkta med Forest Stewardship Council-logotypen.
Tetra Pak skriver i en pressrelease att detta är en betydande milstolpe i företagets strategi att främja ansvarsfulla källor och bidra till en cirkulär ekonomi med låga koldioxidutsläpp.
Sedan Tetra Pak år 2007 lanserade världens första FSC-märkta förpackningar tillsammans med brittiska kedjan Sainsbury’s, har antalet vätskekartongförpackningar med FSC-loggan ökat för varje år och accelererat kraftig de senaste tre åren.
Enligt Tetra Pak har miljön och miljöfrågorna blivit allt viktigare för konsumenterna och företagets senaste miljöforskning visar att det finns en ständigt växande trend för miljöfrågor hos dagens konsumenter. Varannan konsument tittar nu efter miljömärkningar på de produkter de köper. År 2013 var det 37 procent av konsumenterna som letade miljölogotyper, när de handlade – i år har den siffran växt till 54 procent, enligt Tetra Pak Environment Research 2019.
FSC-logotypen är allmänt erkänd som den högsta globala certifieringsstandarden för skogsförvaltning och gör det möjligt för konsumenter att välja varumärken, som är engagerade i ett hållbart skogsbruk. På global basis har 30 procent av konsumenterna sett eller hört talas om FSC-märket, också enligt Tetra Pak Environment Research 2019.
”Sedan vi uppnått full ´FSC Chain of Custody´-certifiering för alla våra produktionsenheter, kan vi leverera FSC-märkta förpackningar från var som helst i världen. Och framöver kommer vi att se till att varje leverantör åtar sig att öka och upprätthålla FSC-certifierade volymer över 70 procent”, säger Tetra Paks globala miljö- och uthållighetsdirektör Mario Abreu.