Tetra Pak ökar försäljningen och minskar klimatpåverkan

PUBLICERAD: 1 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Tetra Pak presenterar sammanställningen av sitt hållbarhetsarbete i Norden och Baltikum.

Idag presenterar Tetra Pak sammanställningen av hållbarhetsarbetet i Norden och Baltikum. Det sker i samband med att den globala Hållbarhetsrapporten 2017 publiceras. Det långsiktiga arbetet på alla marknader gör att företaget globalt når sina klimatmål. Utsläppen av växthusgaser har reducerats med 16 procent, jämfört med 2010, samtidigt som antalet sålda förpackningar ökat med 19 procent, vilket är ett styrkebesked.

”Vårt aktiva och systematiska arbete i Norden och Baltikum ger resultat och vi uppnår en minskande klimatpåverkan samtidigt som vår försäljning ökar. Vi jobbar också med att minska våra kunders påverkan när vi erbjuder förpackningslösningar, som i allt större utsträckning är växtbaserade. Våra förpackningar med växtbaserad plast i skruvkorken blir allt vanligare”, säger Johan Rabe, VD för Tetra Pak i Norden.

Under året presenterade Tetra Pak i Norden världens första livscykelanalys för förpackningar som inkluderar förnybar plast. Den visar till exempel att en förpackning, som tillverkas av förnybara material och har en skruvkork av växtbaserad plast, är mer klimatsmart än motsvarande förpackning baserad på fossila material utan kork.

”Vår årliga konsumentundersökning visar fortsatt högt intresse för miljöfrågor där fler än 80 procent av Nordens konsumenter tror att miljö och klimatfrågor kommer att öka i betydelse framöver. Vi arbetar för att svara upp mot efterfrågan till exempel genom att erbjuda nya klimatsmarta produkter”, säger Erik Lindroth, miljödirektör för Tetra Pak Nordics.

Via pdf-länken nedan kan du läsa om Tetra Paks hållbarhetsarbetet i Norden och Baltikum. 
Den globala Hållbarhetsrapporten 2017 hittar du HÄR..

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432