Tetra Pak noterar kraftig försäljningsökning av förpackningar med bioplast

PUBLICERAD: 15 augusti 2024
UPPDATERAD: 15 augusti
Foto: Tetra Pak

Från år 2021 till år 2023 ökade Tetra Pak sin försäljning av förpackningar innehållande växtbaserade polymerer med drygt 46 procent. Det framgår av en vetenskaplig studie som Tetra Pak nu publicerat.

I studien undersökte Tetra Pak livsmedels- och dryckestillverkares inställning till hållbarhet, i dag och om fem år och resultaten i studien visar att dagens livsmedels- och dryckesföretag arbetar för att minska användningen av plast som ett svar på konsumentefterfrågan. Tre av de fem vanligaste hållbarhetslöftena från företag handlar om att minska användningen av plast och 77 procent av dem uttrycker en vilja att acceptera kostnaderna för att införa hållbara arbetsrutiner.

Hälften av företagen i undersökningen uppgav att konsumentefterfrågan är den huvudsakliga katalysatorn bakom beslutet att införa nya hållbara lösningar på tillverknings- och processområdet. Svaren är ett eko av uppfattningarna i en separat konsumentundersökning som Tetra Pak har utfört om förpackningar. Den visade att köpavsikten bland närmare tre av fyra svarande (74 procent) ökade om ett företag pratade om miljöfrågor, samtidigt som 42 procent ansåg att en ”hållbar förpackning” berättigade ett högre pris. Det gör att industrin kan känna sig trygg med att införa en affärsmodell som minskar miljöpåverkan.

– Tetra Paks innovationsstrategi drivs av förnybarhet och återvinningsbarhet för att säkerställa minskade koldioxidutsläpp och cirkulär användning av material och samtidigt tillgodose behovet av hållbara livsmedelsförpackningar. Forskningsrön visar att kartongförpackningar av konsumenter ses som den mest ´hållbara´ dryckesförpackningen, medan plast anses vara minst hållbart.

– Det är ett tydligt bevis på att vi är på rätt väg. Det räcker att konstatera att vi under år 2023 sålde 46 procent fler förpackningar, tillverkade med växtbaserade polymerer jämfört med år 2021, för att se att industrin verkligen vill ställa om, säger Gilles Tisserand, Vice President, Climate & Biodiversity på Tetra Pak.

Av en fotnot till studien framgår att Tetra Pak under år 2021 sålde 7,1 miljarder förpackningar med växtbaserade polymerer. Under år 2022 ökade andelen till 8.8 miljarder förpackningar med växtbaserade polymerer och år 2023 såldes 10,4 miljarder Tetra Pak-förpackningar med växtbaserade polymerer. [I dessa volymer ingår inte Blend in BIO (BiB) sålda i Brasilien. BiB är en blandning av 75 procent LDPE och 25 procent växtbaserad LDPE.]

Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande om forskningsstudien att företagens fokus på miljöpåverkan tycks befinna sig vid en tippunkt, där andelen som ser behovet av att snabbt införa metoder som leder till lägre koldioxidutsläpp från världens livsmedelssystem förväntas öka med 10 procentenheter de närmaste fem åren – från 49 till 59 procent. När företagen fick frågan om hur leverantörer av förpacknings- och processlösningar kan bidra hänvisade 65 procent av företagen till vikten av produktutveckling, något som bekräftar den avgörande roll som innovation kan spela i den globala kampen mot klimatförändringar.

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning