Tetra Pak lanserar två nya förpackningar avsedda för den växande marknaden av on-the-go-produkter som mjölkdrinkar, yoghurt och energidrycker.
Förpackningarna, som bygger på framgången för förpackningen Tetra Prisma® Aseptic 330 ml med DreamCap™-förslutning, har beteckningarna Tetra Prisma® Aseptic 200 och 250 Edge med DreamCap™ 26 och är på volymerna 200 respektive 250 milliliter.
Tetra Pak skriver att mer än 40 procent av världens konsumenter småäter eller –dricker ”on-the-go”-produkter minst en gång i veckan. Favoriterna är oftast olika mjölkdrinkar, drickyoghurt eller energidrycker. För många är förpackningar med volymer på 33 centiliter eller mer för stora och därför finnas det ett stort sug och en stor marknadspotential för förpackningar i mindre volymer.
Den globala efterfrågan på dryckesförpackningar under 25 centiliter väntas öka med 10 procent och nå 72 miljarder liter år 2019, enligt Tetra Paks egna beräkningar.
”Våra kunder behöver förpackningslösningar, som kan hjälpa dem att tillvarata marknadens möjligheter och maximera tillväxt. Våra två nya förpackningar, som nu ansluter sig till den mycket framgångsrika Tetra Prisma Aseptic 330 ml DreamCap, är vårt senaste svaret för att hjälpa kunderna att utnyttja den enorma potentialen på on-the-go marknaden”, säger Charles Brand, chef för Product Management & Commercial Operations inom Tetra Pak.
Tetra Pak hoppas nu att de två nya förpackningarna Tetra Prisma Aseptic 200 och 250 Edge med DreamCap 26 ska upprepa framgången hos den flerfaldigt prisbelönta Tetra Prisma Aseptic 330 ml DreamCap, vilken sedan starten används som portionsförpackning av mer än 100 av bolagets kunder och för mer än 340 olika varumärken.