Tetra Pak lanserar AR-lösning för nya Tetra Stelo Aseptic

PUBLICERAD: 4 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Med en smart telefon kan konsumenten ta del av den integrerade AR-upplevelsen i schewiziska Emmis ”good day”-mjölkdrycksprodukter, förpackade i Tetra Paks nya Tetra Stelo Aseptic 1000-förpackning. (Bild Tetra Pak/Emmi)|Aseptiska fyllningsmaskinen Tetra Pak® A3/Flex. (Bild Tetra Pak)|Förpackningen Tetra Stelo Aseptic kännetecknas av mjuka rundade former. (Bild Tetra Pak)

Tetra Paks nya förpackning Tetra Stelo® Aseptic lanseras tillsammans med schweiziska Emmi med en smart digital upplevelse, så kallad ”Augmented Reality” (AR) eller ”Förstärkt verklighet” på svenska.

Tillsammans med mejerivarumärket Emmi och deras nya mjölkdrycksprodukt ”good day” har Tetra Pak utvecklat en digital AR-lösning för förpackningen Tetra Stelo® Aseptic 1000. AR-konceptet styrs med en smart telefon och ger konsumenten en positiv upplevelse och ökar medvetenheten om varumärket Emmi och olika mjölkdrycksprodukter. De AR-aktiverade funktionerna har skapats i samarbete med studion Appetite Creative, som är specialiserad på digitala upplevelselösningar.

Förpackningen Tetra Stelo Aseptic kännetecknas av mjuka rundade former. (Bild Tetra Pak)

AR-lösningen i den smarta förpackningen inkluderar bland annat de interaktiva spelen ”Move your Body” och ”Breakfast Ninja”, som även informerar om de tre olika produkterna i ”good day”-utbudet och om olika ingredienser, som kan komplettera frukosten. I slutet av varje spel visas regelbundet uppdaterade receptidéer och citat och genom att interagera med varje upplevelse samlar användarna poäng och går med i en topplista för att vinna priser.

Hela AR-upplevelsen bygger på en webbaserad app, som spårar interaktion i realtid för att göra det möjligt för varumärket att optimera marknadsföringen, sprida budskapet i sociala medier och uppmuntra till engagemang.

”Vi är superglada över den här kampanjen med Emmi och vår nya Tetra Stelo® Aseptic 1000-förpackning. Vi förväntar oss att interaktiva uppkopplade upplevelser hjälper till att föra konsumenter närmare produkten och förbättra varumärkesimage och igenkänning”, säger Susanne McKinley, marknadschef på Tetra Pak Mid-Europe.

Tetra Pak® A3/Flex. (Bild Tetra Pak)

Tetra Paks nya förpackning Tetra Stelo® Aseptic presenterades för drygt ett år sedan. Det är en aseptisk förpackning i vätskekartong, som finns i två volymer – 0,5 respektive 1,0 liter – och som försluts med WingCap 30, en manipuleringssäker plastkork med enstegsöppning.

Tetra Stelo® Aseptic, som kännetecknas av sina rundade silhuett och mjuka former, är avsedd för aseptiska drycker, som kan förvaras i rumstemperatur.

Tetra Stelo® Aseptic-förpackningarna fylls med Tetra Pak aseptiska fyllningsmaskin Tetra Pak® A3/Flex.

——————————————
Augmented Reality /Förstärkt verklighet är ett begrepp inom informationsteknik. Förstärkt verklighet är en direktsänd betraktelse av en fysisk, verklighetstrogen miljö, vars element förstärks med datorgenererade sinnesintryck som ljud, video, grafik eller GPS-data. (Källa Wikipedia)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x