Tetra Pak lanserar AR-lösning för nya Tetra Stelo Aseptic

PUBLICERAD: 4 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Med en smart telefon kan konsumenten ta del av den integrerade AR-upplevelsen i schewiziska Emmis ”good day”-mjölkdrycksprodukter, förpackade i Tetra Paks nya Tetra Stelo Aseptic 1000-förpackning. (Bild Tetra Pak/Emmi)|Aseptiska fyllningsmaskinen Tetra Pak® A3/Flex. (Bild Tetra Pak)|Förpackningen Tetra Stelo Aseptic kännetecknas av mjuka rundade former. (Bild Tetra Pak)

Tetra Paks nya förpackning Tetra Stelo® Aseptic lanseras tillsammans med schweiziska Emmi med en smart digital upplevelse, så kallad ”Augmented Reality” (AR) eller ”Förstärkt verklighet” på svenska.

Tillsammans med mejerivarumärket Emmi och deras nya mjölkdrycksprodukt ”good day” har Tetra Pak utvecklat en digital AR-lösning för förpackningen Tetra Stelo® Aseptic 1000. AR-konceptet styrs med en smart telefon och ger konsumenten en positiv upplevelse och ökar medvetenheten om varumärket Emmi och olika mjölkdrycksprodukter. De AR-aktiverade funktionerna har skapats i samarbete med studion Appetite Creative, som är specialiserad på digitala upplevelselösningar.

Förpackningen Tetra Stelo Aseptic kännetecknas av mjuka rundade former. (Bild Tetra Pak)

AR-lösningen i den smarta förpackningen inkluderar bland annat de interaktiva spelen ”Move your Body” och ”Breakfast Ninja”, som även informerar om de tre olika produkterna i ”good day”-utbudet och om olika ingredienser, som kan komplettera frukosten. I slutet av varje spel visas regelbundet uppdaterade receptidéer och citat och genom att interagera med varje upplevelse samlar användarna poäng och går med i en topplista för att vinna priser.

Hela AR-upplevelsen bygger på en webbaserad app, som spårar interaktion i realtid för att göra det möjligt för varumärket att optimera marknadsföringen, sprida budskapet i sociala medier och uppmuntra till engagemang.

”Vi är superglada över den här kampanjen med Emmi och vår nya Tetra Stelo® Aseptic 1000-förpackning. Vi förväntar oss att interaktiva uppkopplade upplevelser hjälper till att föra konsumenter närmare produkten och förbättra varumärkesimage och igenkänning”, säger Susanne McKinley, marknadschef på Tetra Pak Mid-Europe.

Tetra Pak® A3/Flex. (Bild Tetra Pak)

Tetra Paks nya förpackning Tetra Stelo® Aseptic presenterades för drygt ett år sedan. Det är en aseptisk förpackning i vätskekartong, som finns i två volymer – 0,5 respektive 1,0 liter – och som försluts med WingCap 30, en manipuleringssäker plastkork med enstegsöppning.

Tetra Stelo® Aseptic, som kännetecknas av sina rundade silhuett och mjuka former, är avsedd för aseptiska drycker, som kan förvaras i rumstemperatur.

Tetra Stelo® Aseptic-förpackningarna fylls med Tetra Pak aseptiska fyllningsmaskin Tetra Pak® A3/Flex.

——————————————
Augmented Reality /Förstärkt verklighet är ett begrepp inom informationsteknik. Förstärkt verklighet är en direktsänd betraktelse av en fysisk, verklighetstrogen miljö, vars element förstärks med datorgenererade sinnesintryck som ljud, video, grafik eller GPS-data. (Källa Wikipedia)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy