Tetra Pak-höjdare ansluter till etikettinnovatören Innoscentia

PUBLICERAD: 25 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Innoscentias sensorbaserade etiketter finns i en digital version som baseras på RFID-teknik (den bakre förpackningen) och en analog version som direkt genom färgförändring inne i etikettens cirkel upplyser om det förpackade livsmedlets status. (Bild Innoscentia. Bilden är en montage)

Svenska foodtech- och innovationsföretaget Innoscentia, som utvecklat sensorbaserade etiketter vilka kontrollerar hållbarhetsstatus, mm hos förpackade livsmedel, har plockat in två tungviktare från svenskt näringsliv i sin styrelse.

Innoscentias sensoretiketter, som först presenterades år 2016, har blivit både uppmärksammade och prisbelönta. Företaget, som har huvudkontor i Stockholm och utvecklingsverksamheter i Malmö och i Hyderabad, Indien, växlar nu upp genom de två nya styrelsemedlemmarna Jerry Bengtson och Gregoire Letort.

Jerry Bengtson har nyligen lämnat förpackningsjätten Tetra Pak efter 30 år i koncernen, varav de senaste åren som operativ chef och VD för Tetra Pak Sverige och Gregoire Letort var fram till senhösten 2021 chef för affärsområdet Consumer Experience & Digital Solutions hos globala Eletrolux.

Innoscentias etiketter finns i två olika versioner – en analog, som direkt genom färgförändring talar om för kunden/konsumenten om livsmedlet är dåligt eller har passerat bäst-före-datum, och en digital version, som via RFID-teknik kan upplysa konsumenten om livsmedlets status.

Den analoga etiketten, som sitter på insidan av förpackningen, mäter livsmedlets hållbarhet och etikettens färg förändras i takt med att produkten åldras. Den RFID-baserade etiketten har också en synlig förändring, som direkt upplyser om livsmedlets status, men med hjälp av en smart mobiltelefon kan konsumenten få ytterligare upplysningar om produktens livslängd, etc. RFID-etiketten kan också användas av producenter, distributörer och återförsäljare för att läsa av kontinuerliga data kring produktens status.

”Vår etikett mäter dynamisk hållbarhet och reagerar med de gaser som bildas, när livsmedel åldras. Ett reaktivt bläck på förpackningen gör att den som handlar snabbt kan läsa av hållbarheten på matvaran”, säger Innoscentias VD Erik Månsson i ett pressmeddelande.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx