Svenska foodtech- och innovationsföretaget Innoscentia, som utvecklat sensorbaserade etiketter vilka kontrollerar hållbarhetsstatus, mm hos förpackade livsmedel, har plockat in två tungviktare från svenskt näringsliv i sin styrelse.
Innoscentias sensoretiketter, som först presenterades år 2016, har blivit både uppmärksammade och prisbelönta. Företaget, som har huvudkontor i Stockholm och utvecklingsverksamheter i Malmö och i Hyderabad, Indien, växlar nu upp genom de två nya styrelsemedlemmarna Jerry Bengtson och Gregoire Letort.
Jerry Bengtson har nyligen lämnat förpackningsjätten Tetra Pak efter 30 år i koncernen, varav de senaste åren som operativ chef och VD för Tetra Pak Sverige och Gregoire Letort var fram till senhösten 2021 chef för affärsområdet Consumer Experience & Digital Solutions hos globala Eletrolux.
Innoscentias etiketter finns i två olika versioner – en analog, som direkt genom färgförändring talar om för kunden/konsumenten om livsmedlet är dåligt eller har passerat bäst-före-datum, och en digital version, som via RFID-teknik kan upplysa konsumenten om livsmedlets status.
Den analoga etiketten, som sitter på insidan av förpackningen, mäter livsmedlets hållbarhet och etikettens färg förändras i takt med att produkten åldras. Den RFID-baserade etiketten har också en synlig förändring, som direkt upplyser om livsmedlets status, men med hjälp av en smart mobiltelefon kan konsumenten få ytterligare upplysningar om produktens livslängd, etc. RFID-etiketten kan också användas av producenter, distributörer och återförsäljare för att läsa av kontinuerliga data kring produktens status.
”Vår etikett mäter dynamisk hållbarhet och reagerar med de gaser som bildas, när livsmedel åldras. Ett reaktivt bläck på förpackningen gör att den som handlar snabbt kan läsa av hållbarheten på matvaran”, säger Innoscentias VD Erik Månsson i ett pressmeddelande.