Tetra Pak har signerat COP21-åtagandet från Paris

PUBLICERAD: 17 december 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Det viktiga är nu att varje företag vidtar de åtgärder

Tetra Pak är ett av många företag och organisationer, som nu undertecknat åtagandet att bidra till åtgärder för att förbättra miljön och motverka klimatförändringar, som antogs vid klimatmötet i Paris och som går under beteckningen COP21.
Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande att man med signerandet av COP21 bekräftar och stärker sitt långvariga engagemang för att ta initiativ att tackla klimatförändringarna.

”Vi ser nu hur många näringslivsorganisationer, inklusive vår egen, underteckna detta åtagande och det är ett enormt steg framåt när det gäller att ta itu med denna i högsta grad närvarande och allt viktigare fråga. Men ett undertecknande är inte tillräckligt. Det viktiga är nu att varje företag vidtar de åtgärder, som man åtagit sig, och anpassar sina organisationer till behovet att saker och ting nu måste göras annorlunda”, säger Tetra Paks VD och koncernchef  Dennis Jönsson.

Tetra Pak, liksom deras kunder, har länge fokuserat på att finna vägar för att minska sin egen miljöpåverkan., I allt från inköp av grundmaterial till energieffektiviteten i process- och förpackningslinjer har Tetra Pak ständigt stävat efter att förbättra sin prestanda och driva en hållbar verksamhet.

År 2011 satte Tetra Pak upp ett mål för att begränsa sina koldioxidutsläpp. Kontrollerade data visade att Tetra Pak år 2014 hade minskat sina totala koldioxidutsläpp med 16 procent, jämfört med värdena år 2010 – och detta trots att företaget under samma tidsperiod ökat sin produktion med 14 procent.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker