Tetra Pak erkänns som global ledare inom klimat och miljö

PUBLICERAD: 13 december 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Det här innebär att vi tar de rätta stegen för att bekämpa klimatförändringar och minimera riskerna för avskogning”, säger Tetra Paks Lars Holmquist. (Bild Tetra Pak)|Att finnas med på CDP:s A-lista är ett prestigefyllt erkännande som tusentals företag eftersträvar.

Av den globala ideella miljöorganisationen CDP har Tetra Pak erkänts som ett av världens ledande företag inom klimat och miljö.

Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande att man för tredje året i rad finns med på CDP:s prestigefyllda A-lista, som innebär högsta erkännande inom hållbarhets- och miljöfrågor. Tetra Pak tilldelas i år dubbla A-betyg: dels för hur man tar itu med att bekämpa klimatförändringarna, dels för hur man agerar för att skydda skogarna.

Att finnas med på CDP:s A-lista är ett prestigefyllt erkännande som tusentals företag eftersträvar.

”Med denna utmärkelse befäster Tetra Pak sin position som det enda företaget inom kartongförpackningssektorn som ingår i CDP:s ledarskapstopp sex år i rad”, skriver företaget.

Tetra Pak har sällskap på CDP:s prestigefyllda A-lista av stora bolag och koncerner som Diageo, Infosys, PepsiCo, AstraZeneca, Colgate Palmolive, Lenovo Group, L’Oréal, Unilever, HP, m fl.

Tetra Pak uppger att CDP:s årliga miljöavslöjande och betygsprocess är allmänt erkänd som guldstandarden för företags miljötransparens och av de cirka 12.000 företag, som ingått i årets CDP-enkät, är det endast en handfull företag i världen har tillerkänts dubbla ”A”-betyg av miljöorganisationen.

”Vi är glada över att vara inkluderade i CDP:s ledarskap för sjätte gången, eftersom det innebär att vi tar de rätta stegen för att bekämpa klimatförändringar och minimera riskerna för avskogning”, säger Tetra Paks hållbarhets- och kommunikationschef Lars Holmquist i en kommentar.

En fullständig lista över företag som finns på CDP:s A-lista för 2021 plus annan intressant information finns HÄR.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah