Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

PUBLICERAD: 20 januari 2025
UPPDATERAD: 20 januari
Foto: Tetra Pak

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.

– Vi börjar dagen klockan sju på morgonen och kör i genomsnitt fyra till fem rundor mellan Lund och Malmö varje dag. Vi avslutar dagen i Lund runt halv fyra, berättar Magnus Hellborg, Warehouse Coordinator hos Tetra Pak.

Den aktuella rutten som tidigare kördes med dieseldrivna lastbilar, går mellan tre punkter: Lund, ett varmlager och ett kallager i Malmö hamn. Mertz Transport AB äger och kör ellastbilen, medan Kuehne & Nagel är leverantör till Tetra Pak. För både Mertz och Kuehne & Nagel är detta också första gången de använder en eldriven lastbil.

Trots att det rör sig om ett pilotprojekt har satsningen stort symbolvärde. Enligt prognoser kommer Tetra Pak att minska sina årliga koldioxidutsläpp med cirka 18 000 ton koldioxidekvivalenter (CO2e) jämfört med om transporten utförts med en dieseldriven lastbil.

Om pilotprojektet lyckas kan det inspirera till att ellastbilar används på fler platser.

– Vi vill kunna införa samma lösning på fler av våra externa lager, till exempel i Modena. Därefter hoppas vi kunna skala upp lösningen till fler anläggningar och även omfatta längre vägtransporter i Europa, som mellan Lund och Modena i Italien, säger Magnus Hellborg.

För att detta ska bli verklighet krävs dock en utbyggd infrastruktur med laddstationer i hela Europa, något som ännu saknas.

– Om vi visar att Tetra Pak efterfrågar detta kan fler företag följa efter. Mertz och Kuehne & Nagel kan nu visa upp ett case för andra kunder, och detta kan skapa ringar på vattnet, avslutar Magnus Hellborg.

 

Läs vidare

Robotmässan R24 i Odense gav en bred bild av möjligheterna med robotar

På den stora robotmässan i Odense, R24, nyligen, fick man en bred inblick i robotarnas möjligheter i modern produktion, till exempel inom förpacknings- och grafisk industri.
R24-01x

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Hon tar över vd-stolen

Malin Jennerholm som har lång erfarenhet på ledande positioner inom livsmedelsbranschen blir ny vd på Svenska Retursystem efter årsskiftet.
Malin-Jennerholm-scaled

Mer återvunnen plast i stötdämpande produkter

Sealed Air implementerar mer återvunnen plast i sina förpackningslösningar. Tre nya uppblåsbara och stötdämpande filmer släpps för att skydda produkter vid förvaring och leveranser.
SealedAir_Fill-Air-RC

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se