För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
– Vi börjar dagen klockan sju på morgonen och kör i genomsnitt fyra till fem rundor mellan Lund och Malmö varje dag. Vi avslutar dagen i Lund runt halv fyra, berättar Magnus Hellborg, Warehouse Coordinator hos Tetra Pak.
Den aktuella rutten som tidigare kördes med dieseldrivna lastbilar, går mellan tre punkter: Lund, ett varmlager och ett kallager i Malmö hamn. Mertz Transport AB äger och kör ellastbilen, medan Kuehne & Nagel är leverantör till Tetra Pak. För både Mertz och Kuehne & Nagel är detta också första gången de använder en eldriven lastbil.
Trots att det rör sig om ett pilotprojekt har satsningen stort symbolvärde. Enligt prognoser kommer Tetra Pak att minska sina årliga koldioxidutsläpp med cirka 18 000 ton koldioxidekvivalenter (CO2e) jämfört med om transporten utförts med en dieseldriven lastbil.
Om pilotprojektet lyckas kan det inspirera till att ellastbilar används på fler platser.
– Vi vill kunna införa samma lösning på fler av våra externa lager, till exempel i Modena. Därefter hoppas vi kunna skala upp lösningen till fler anläggningar och även omfatta längre vägtransporter i Europa, som mellan Lund och Modena i Italien, säger Magnus Hellborg.
För att detta ska bli verklighet krävs dock en utbyggd infrastruktur med laddstationer i hela Europa, något som ännu saknas.
– Om vi visar att Tetra Pak efterfrågar detta kan fler företag följa efter. Mertz och Kuehne & Nagel kan nu visa upp ett case för andra kunder, och detta kan skapa ringar på vattnet, avslutar Magnus Hellborg.